KARI KAMBING UNTUK HARI INI...

rsz_kari_kambengg (1)
Assalammualaikum, salam Jumaat. Malam baru dapat nak mengadap laptop. Sekarang ni memang che mat lena awal. Resipi hari ni yang mudah2 saja. Kari kambing, alah benda biasa yang anda juga pernah buat, tapi yang makan kambing lah yea. Che mat cicah dengan roti, Ingat esok nak buat lempeng pekak pulak untuk sarapan..ehemm. Seperti biasa, che mat kalau masak benda2 macam ni selalunya guna periuk tekanan atau pressure cooker. Periuk tekanan tidak lah bahaya juka kita guna dengan betul, dan sebenarnya periuk tekanan sebelum merdeka lagi memang dah ada di pasaran, jangan tatau. Tapi nak masak guna periuk biasa pun boleh, cuma makan masa sikit nak2 kalau guna kambing yang agak berumur. Ok, tanpa banyak bicara, che mat kongsikan resipi kari kambing...

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 kg kambing
4 biji kentang
1 keping asam gelugor
3 camca besar rempah kari daging
1 camca besar ketumbar serbuk
2 camca besar cili kisar
300 ml pati santan
Garam secukup rasa
Sebesar ibu jari, gula melaka
Air secukupnya

BAHAN-BAHAN KISAR HALUS :-)
7 biji bawang merah kecil
3 ulas bawang putih
2 inci halia
1/2 inci lengkuas
1/2 inci kunyit hidup
2 batang serai, dihiris
5 biji cili padi (opitonal)

BAHAN-BAHAN TUMIS :-)
4 biji bawang merah, hiris
2 ulas bawang putih, hiris
2 tangkai daun kari, dilurut
1 batang kayu manis
1 kuntum bunga lawang
6 kuntum bunga cengkih
3 biji buah pelaga

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Daging kambing dicuci, kemudian gaul dengan 1 camca besar tepung jagung, gaul rata dan perap 15 minit, kemudian cuci hingga bersih dan toskan. Kentang dikupas, kemudian belah empat setiap satu, rendam. Bancuh bahan2 kisar halus sama rempah kari dan serbuk ketumbar, kacau hingga menjadi pes. Ketepikan.
  2. Panaskan minyak dalam periuk (anggaran 1/3 cawan). Masukkan bahan2 tumis dan masak hingga bawang garing. Tuang pes rempah dan kacau rata2, masak hingga naik minyak. Guna api kecil dan kacau selalu.
  3. Masukkan kambing, gaul rata dan masak hingga daging kambing kecut. Tuang air hingga daging kambing tenggelam. Masak hingga menggelegak dan sederhanakan api, terus memasak hingga daging kambing empuk. Tambah air panas jika kuah kering tapi daging belum empuk.
  4. Masukkan kentang (toskan), dan masak hingga kentang 1/2 empuk. Tuang santan, masukkan asam gelugor dan masak hingga kentang empuk. Tambah gula melaka dan perasakan dengan garam secukupnya. Masak sekejap lagi, rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi, roti atau lempeng...

Post a Comment

3 Comments

  1. haduiii.. sedapnye... sukanya gulai kambing...

    ReplyDelete
  2. kambing nie....buat la mcm mana jenis masakan pun tetap menjadi kegemaran & lauk pilihan yang pertama

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.