BEN ASHAARI

Tuesday, March 31, 2015

QUICHE SARDINE MUDAH

rsz_simple_sardine_quiche
Assalammualaikum, salam semua. Esok 1 April bermulalah GST, suka tak suka kena hadapai juga. Dikatakan barang akan jadi murah, entah lah nak percaya pun susah. Barang2 yang dikatakan tak kena gst, awal2 dah naik harga. Nak kata apa, ringgit makin mengecil, barang pulak makin mahal. Kita sebagai pengguna kena lah menyusun balik perbelanjaan dan kurangkan apa yang tidak perlu. Bertabah lah. Entri hari ini che mat saja nak kongsikan satu menu mudah untuk anda hidangkan sebagai cemilan watu minum petang. Benda ringkas dan dalam kategori mudah dibuat. Quiche sardine mudah ini che mat guna puff pastry sebagai 'pastry' nya. Ada juga yang komen, guna roti lagi senang. Tu memang betul, ikut kehendak masing2lah yea. Inikan resipi che mat, jadi ikut suka lah nak guna apa. kita cuma berkongsi idea selebihnya pandai2 lah situ. Dan ada bezanya kalau anda guna roti berbanding puff pastry, terutama sekali dari segi teksturenya..

QIUCHE SARDINE
Resipi ini akan menghasilkan 6 biji quiche sardine. Che mat guna sardine cap ayam saiz paling kecil. Seperti gambar rajah atas ni (maaf, gambar hanya guna kamera hp dan che mat dah share di instagram dan fb semalam). anda perlukan tin muffin sebagai  acuannya. Che mat masukkan 2 biji cilu padi siam yang dihiris halus untuk dapat rasa pedas. Kalau anda ada anak2 kecil, tak perlu taruk cili padi, gantikan dengan lada sulah pun boleh. Ok, kalau nak mencuba, resipi seperti beriku..

BAHAN-BAHANNYA :-)
6 keping puff pastry jenama KAWAN (saiz 4 inci x 4 inci)
2 biji telur gred A
100 ml whipping cream (boleh ganti dengan susu segar atau santan)
Parutan keju cheddar secukupnya 
Sedikit cincangan parsley (boleh ganti dengan daun bawang atau kucai)

BAHAN-BAHAN INTI :-)
1 tin kecil sardine (che mat guna cap ayam)
1 biji bawang besar, didadu
2 keping hirisan halis, cincang halus
2 ulas bawang putih, cincang halus
2 biji cili padi merah thai, cincang halus
Kicap cair secukup rasa
2 biji limau kasturi, perah jusnya (kalau saiz limau besar, guna sebiji)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. UNTUK INTI QUICHE :- Panaskan 2 camca besar minyak masak. Tumis bawang besar, bawang putih, halia dan cili padi. Kacau rata. Masukkan sardine dan pecah2kan isinya. Masak hingga kering. Tambah kicap cair dan jus limau kasturi. Kacau rata dan masak sekejap. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Sejukkan untuk kegunaan kemudian.
  2. UNTUK PASTRY PUFF :- Keluarkan pastry puff dari freezer, biarkan pada suhu bilik selama 15 minit. Ambil sekeping dan tabukan dengan sedikit tepung. Buat potongan kurang lebih 1 inci pada setiap bucu pastry (seperti dalam gambar di atas). Lenser acuan muffin dengan sedikit mentega. Berhati2 masukkan puff pastry tadi ke dalamnya, dan bentukkan seperti dalam gambar. Kemaskan dan buat hingga siap.
  3. UNTUK QUICHE SARDINE MUDAH :- Panaskan oven pada suhu 190C. Bahagikan inti quiche kepada 6 bahagian sama banyak dan isikan ke dalam acuan beralas puff pastry tadi. Dalam satu bekas, satukan telur dan whipping cream, kacau hingga semua sebati. Kemudian tuang ke dalam puff pastry yang berisi inti tadi. Taburkan parutan keju dan sedikit cincangan pasley atau daun bawang. Bakar 20 - 25 minit atau hingga kuning keemasan. bergantung pada oven masing2. Keluarkan dari oven, biar sekejap dan boleh alihkan quiche ke atas jaringan. Hidangkan untuk minum petang.... Selamat mencuba!!.

5 comments:

Kjee said...

Sedapnya. Nanti nak buatlah che mat.

Jueliza Jamani said...

Hoyeh boleh cuba ni.. bekas muffin pan baru jer beli.. heheheh

NFH said...

Sardin pun kena gst

rozana rahman said...

mmg betui la cik Mat..
saya beli sengkuang calit dari 2 hingit jadi 2.50 lak sekrg..
alasan GST..
ikutkan GST utk sykt besar je
tp yg kecik2 nih yg lebih...

Ummul Azkee said...

sedapnya...nnti boleh cuba..

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.