AYAM MADU RANGUP ALA KOREA...

rsz_ayam_madu_ala_korea
Assalammualaikum, salam Ahad. Errr..terakhir che mat up date blog Rabu lepas kan?...Maksudnya 3 hari cuti. Biasalah keadaan tak mengizinkan, sebab ada kerja sikit dan kebetulan tahun baru cina lepas che mat buat sesuatu untuk dibawa beraya. Macam tu lah blog masakan, kalau tak masak, takde leer entri. Che mat ni pulak bukan biasa dok makan2 kat luar. Tapi takpe lah, apa yang kita buat tidak mengganggu orang lain dan kita rasa bahagia, sudah lah. Pada che mat lah kan, bila kita dikenali ramai, dan akhirnya, kita didatangi dengan pelbagai masalah, kebencian dan bermusuhan, itu bukan satu pencapaian yang bagus. Itu pendapata che mat lah, mungkin orang lain tak sama...Ok tutup kesah tu, sekarang ni perhatikan entri pertama che mat selepas tahun baru cina. Semalam che mat menerima kunjungan teman blogger Sis Linn dan Suejoshua sekeluarga. Dan che mat ada lah masaka2 sikit, masak yang mudah2 aje. Nak taruk entri pun menu anda dah biasa lihat dalam blog. Tapi kan che mat ada cuba satu resipi Korea....Korea?...

rsz_sis_linn
Dan kebetulan tu hari Sis Linn ke Korea, makan angin, dibawanya buah tangan yang begitu comel, kiut dan misteri sekali untuk che mat. Cermin Hikmat, kalau tengok cermin ni, tiba2 muka jadi ala2 korean makan sambal belacan..haha. Tapi memang cun okeh, nak2 bahagian belakang cermin yang dihias cantik. Terima kasih atas tanda ingatan yea linn. Ok, atas permintaan, che mat tuliskan resipi ayam madu rangup ala Korea....Jommmm....

BAHAN-BAHANNYA :-)
10 keping kepak ayam saiz besar
2 ulas bawang putih, tumbuk halus
1/2 inci halia, tumbuk halus
1 camca teh garam
Tepung kentang seckupnya (anggaran 1 - 1 1/4 cawan)
1/3 cawan kacang tanah goreng
1 camca besar bijan, digoreng tanpa minyak hingga wangi

BAHAN-BAHAN SOS :-)
1 cawan madu (boleh guna 'golden syrup)
3 ulas bawang putih, dicincang halus
3 tangkai cili kering, buang biji, dan hiris memanjang
1 camca besar gula perang
1 camca besar mustard
1 camca teh cuka makan 'JALEN'
1/2 camca teh garam

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Kepak ayam dicuci, kemudian potong 2 setiap 1, cuci dan toskan. Gaul dengan halia dan bawang putih yang ditumbuk halus serta garam. Gaul rata dan perap 30 minit. Kemudian salut setiap satu dengan tepung kentang (anda boleh beli dipasaraya, Tesco, MyDin, Aeon, Giant dan sebagainya atau di kedai2 baking). Ketepikan.
  2. Panaskan minyak untuk goreng terendam. Goreng ayam tadi selama 5 minit, balik2kan, kemudian angkat dan toskan minyaknya. Panaskan kembali minyak, gunakan api sederhana dan goreng sekali lagi hingga kuning keemasan, balik2kan ayam agar masak sekata. Angkat dan toskan.
  3. Keluarkan minyak dan tinggalkan dalam 3 camca besar. Tumis bawang putih yang dicincang halus dan juga cili kering, hingga harum. Masukkan madu (atau golden syrup), gula perang, cuka makan, mustard dan garam. Kacau rata dan masak hingga berbuih, guna api kecil.
  4. Masukkan ayam goreng tadi dan gaul hingga rata. Tambah kacang tanah dan bijan. Kacau rata2 dan boleh matikan api. Sedap dimakan begitu saja atau bersama nasi...Selamat mencuba!!

Post a Comment

1 Comments

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.