BEN ASHAARI

Friday, January 30, 2015

TRIFLE, PENCUCI MULUT YANG 'KAYA'...

rsz_trifle_che_mat

Assalammualaikum, salam Jummat yang mulia. Hari ni che mat kongsikan resipi trifle, errrr sebenarnya dah beberapa kali juga buat dan taruk resipi di blog, cuma kadang2 ada yang sukar nak mencari balik. Nampak gambar tu macam tak senonoh aje trifle che mat...huhu, trifle sebenarnya bukan kek biasa yang boleh anda potong dan hidang seperti biasa. Ia lebih berbentuk seakan2 pudding dan nak makan kena ceduk dengan senduk. Trifle ialah satu hidangan pencuci mulut yang berasal dari Tanah Inggeris sejak tahun 1596. Trifle kebiasaannya terdiri dari kek span, kastard, buah2an dan jelly yang disusun secara berlapis2...anda boleh baca di sini, untuk lebih mengenali sejarah trifle. Semalam che mat terima kunjungan dari Soleh Ahmad dan isteri, Sunah serta keluarga Sunah dari Sarawak. Untuk pencuci mulut, che mat buatkan trifle yang mudah ini....errr...ada yang kata susah. Tak berapa susah sangat, yang penting kena tau handle macam mana kita nak assemble trifle tadi...tak boleh kelam kabut, kena steady dan fokus...

trifle che mat1
Trifle satu hidangan pencuci mulut yang agak 'kaya'. Dan tak sesuai untuk mereka yang berdiet, tapi sekali2 ok lah. Kalau lantak hari2, mau gebu macam mat gebu (siapa tu...hehe, macam kenal aje). Tu pasal che mat hanya buat jika ada tetamu atau ada permintaan. Untuk lapisan kek anda ada banyak pilihan, sama ada nak guna kek span kosong, swissroll atau kek mentega biasa. Satu yang perlu ada untuk menambah kemewahan dari segi rasa, ialah krim. Che mat syorkan anda guna whipping cream, kerana dari segi rasa, whipping cream lagi sedap dari non-dairy whipping cream (whipping cream dia takde gula. Non-dairy whippinh cream ada gula). Whipping cream anda kena sejukkan sebelum dipukul hingga kental. tapi pastikan jangan terlebih pukul nanti ia mencair. Kalau non-dairy whipping cream takde masalah, boleh pukul seperti biasa, cuma jangan terlalu lama nanti jadi terlalu kejung dan kering. Bagi yang nak mencuba jomm che mat kongsikan resipi dia.....

BAHAN-BAHAN KEK SPAN :-)
200 gram tepung optima @ tepung spoge mix
3 biji telur gred A
50 gram mentega, cair dan sejukkan
50 ml susu segar
1 camca teh esen vanilla

BAHAN-BAHAN KASTARD :-)
300 ml susu segar (boleh guna susu rendah lemak atau susu penuh krim)
2 camca besar tepung kastard (Bird;s Custard)
2 kuning telur
4 camca besar gula
Secubit garam
1 camca teh esen vanilla
1 camca teh mentega

BAHAN -BAHAN JELLY :-)
1/2 camca teh serbuk jellu konnyaku
Gula secukup rasa (anggaran 2 camca besar)
500 ml air
1/2 camca teh stoberi emulco
Beberapa titik pewarn makanan merah

BAHAN-BAHAN LAIN :-)
1 tin buah2an cocktail, tos dan asingkan jusnya
200 ml whipping cream, putar hingga kental
Jus dari buah2 cocktail tadi

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. UNTUK KEK SPAN :- Panaskan oven pada suhu 180C, alas loyang kek bersaiz 12 inci x 12 inci  1 inci dengan mentega dan alas dengan kertas minyak, sapukan sedikit mentega pada kerta minyak tadi. Ketepikan. Dalam mangkuk pemutar, masukkan semua bahan2 untuk kek span kecuali mentega cair dan esen vanilla. Kacau rata dan kemudian putar kurang lebih 10 minit hingga kembang dan pekat seperti adunan kuih baulu, guna kelajuan tinggi. Matikan mesin ke, masukkan mentega cair dan esen vanilla, gaul rata dengan spatula dan tuang ke dalam loyang dan ratakan. Bakar 20 minit pada rak tengah oven, atau hingga kek masak. Keluarkan dan sejukkan kek atas jaringan..
  2. UNTUK LAPISAN PERTAMA TRIFLE :- Ambil bekas yang sesuai, che mat guna mangkuk bujur. Potong kek ikut saiz bekas yang anda guna, atau boleh potong ikut suka dan susun pada dasar acuan. Lembapkan kek dengan jus dari buah2an cocktail tadi, hanya lembapkan saja, bukan nak sampai basah lencun yea. Ratakan whipping cream (pastikan krim disejukkan dalam peti sejuk, sebelum anda pukul hingga kental). Kemudian ratakan dengan 1/2 bahagian buah2an cocktail tadi. Simpan trifle dalam peti sejuk, sementara kita buat kastardnya.
  3. UNTUK KASTARD :- Satukan kuning telur, gula dan garam ke dalam satu bekas, kacau rata dengan whisk, tambah susu segar dan kacau sebati, Masukkan tepung kastard, kacau rata dan tapiskan ke dalam periuk. Masak dengan api kecil hingga mendidih dan dikacau sentiasa hingga kastard pekat. Matikan api, masukkan esen vanilla dan mentega. Gaul hingga rata. Kacau kastard tadi dengan whisk hingga suam2 kuku (che mat alas periuk kastard tadi dengan bekas berisi air sejuk). Ketepikan sebentar.
  4. UNTUK LAPISAN KEDUA TRIFLE :- Keluarkan trifle dari peti sejuk. Tuang kastard yang suam2 kuku tadi atasnya dan ratakan. Kemudian tabur baki buah2an cocktail di atas kastard hingga rata. Masukkan kembali ke dalam peti sejuk sementara kita membuat lapisan jelly (lapisan terakhir).
  5. UNTUK JELLY :- Masukkan serbuk jelly konnyaku ke dalam periuk bersama gula, kacau rata dan tuang air. Masak hingga mendidih dan semua larut. Tambah stoberi emulco dan pewarna merah makanan. kacau rata dan masak sekejap. Biarkan suam2 kuku...
  6. UNTUK LAPISAN TERAKHIR TRIFLE :- Keluarkan trifle dari peti sejuk. Menggunakan senduk, sendukkan dan tuang perlahan2 bancuhan jelly atas kastard tadi hingga penuh. Biarkan sekejap dan simpan dalam peti sejuk untuk 1 - 2 jam. Boleh hidangkan dan sedap dimakan sejuk....Selamat mencuba!!.


5 comments:

Kakzakie said...

Oh... patutlah triffle CMG sedap. Kakak buat tak berlapis macam ini. Lain kali kakak ikut cara ini...

Erra Kyra said...

sedapnyee:{

Erra Kyra said...

sedapnyee:{

Sentiasa Panas said...

Memang sedap...;)

timm bill said...

memang sedap..tpi xpenh buat sndri lgi..hehe..

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.