BEN ASHAARI

Friday, October 24, 2014

SUP PETOLA BANTAL UDANG GALAH

rsz_petola_bantal_tumis_air
Salam Jumaat semua. Masa agak ketat sikit, jadi kita masak yang mana sempat saja lah kan. Bila masak yang ringkas, ia lebih menjadi pilihan. Kalau di kampung, cara memasak lebih mudah, ini kerana kebanyakkannya menanam sendiri sayur2an untuk dimakan. Contohnya, bonda che mat memang menjadi habit dia menanam sayur sejak remaja lagi, ini mungkin sebab bonda berdarah peranakan cina, maka sifat kerajinan bercucuk tanam itu memang ada (kan orang2 cina suka bercucuk tanam). Kali ni che mat masak sup petola bantal dengan udang galah, sup tu kalau istilah orang kampung, masak tumis air leer senang ceritanya. Resipi memang mudah, kanak2 pun in sha Allah suka. Tambah sedikit lada sulah untuk kasi seimbang, sebab petola ni dalam kategori sayur sejuk. Kalau anda nak masukkan cendawan tiram pun sedap...

BAHAN-BAHANNYA :-)
2 biji petola bantal saiz sederhana
5 ekor udang galah
1/2 cekak so hoon, kerat pendek, cuci dan toskan
4 biji bawang merah, hiris
2 ulas bawang putih, hiris
1/2 camca teh serbuk lada sulah (che mat guna aji-shio)
Garam secukup rasa
Air secukupnya
Hirisan daun bawang, untuk hiasan
Bawang goreng, untuk hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)

  1. Kupas petola bantal, cuci dan toskan. Belah 2 kemudian hiris serong sederhana tebal. Buat kaedah sama untuk yang satu lagi. Udang dibersihkan, sebab guna udang galah, tak perlu lah buang kulit dia, cuma kerat kaki2 kecil dia, kalau tak nak pun takpe...cuci bersih dan ketepikan.
  2. Panaskan 2 camca besar minyak masak, tumis bawang merah dan bawang putih hingga harum. Masukkan udang, kacau rata dan masak hingga ia berubah warna. Tuang air seckupnya (anggaran 1 liter). Kacau dan biar mendidih.
  3. Masukkan petola dan so hoon. Kacau rata dan tambah serbuk lada sulah. Perasakan dengan garam secukupnya. Masak hingga petola dan so hoon lembut. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Tabur hirisan daun bawang dan bawang goreng sebelum dihidangkan..

2 comments:

Langsir Hitam said...

Petola ni boleh diganti dengan sayur lain x chemat? Duduk di perantauan ni susah skit nak dapat sayur.

Sis Lin said...

Assalam Mat...

Dtg sini nak korek resepi hahahaha
Anak2 aku suke sayur petola ni, tapi rebus bening telur je, tgk ko punya ni letak udang, tu yg dtg sini nak tgk resepi, anak aku kata "Cik Mat tu letak udang tak gatal ke kalau makan" hahahahahaha

Dadaaaa Mat... TQ

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.