BEN ASHAARI

Monday, October 20, 2014

LAKSA LEMAK @ LAKSA NYONYA...

rsz_laksa_lemak_nyonya

Assalammualaikum, salam Isnin. Hari ni che mat malas masak, tapi teringin sangat nak makan laksa lemak atau laksa nyonya. Bila dah teringin tu kena lah buat. Ok, langkah pertama kena tengok ada tak bahan2 untuk bikin laksa lemak. Korek sana, korek sini, alhamdulillah bahan2 hampir cukup walaupun kekurangan bunga kantan. Takpe lah, dah nak sangat, kita bikin saja, takde bunga kantan sudahlah, tapi kalau anda buat pastikan ada yea bunga kantan. Laksa tanpa bunga kantan seakan2 cacat aroma dan rasanya. Laksa lemak atau laksa nyonya kuahnya berperisa dan seakan2 kuah gulai, tapi lebih kaya. Che mat gunakan air rebusan tulang ayam, air rebusan kulit udang dan udang kering tak lupa belacan sebagai bahan perasanya. Dan lagi istimewa che mat tambah........

rsz_laksa_lemak_nyonya1

....udang galah ok dalam kuah laksa ni dalam 6 ekor macam tu. Selain udang galah, ada fishball dan tau pok. Tau pok atau tauhu yang telah siap digoreng amat sesuai untuk laksa lemak dan mi kari kerana ia berongga dan lebih menyerap kuah bila dimakan. Untuk resipi ini che mat guna 1 cawan pati santan. Kalau anda nak gantikan dengan susu cair boleh juga, tapi letak akhir dan kacau sentiasa. Jangan didihkan lama sangat, nanti ia berketul2. Laksa lemak sesuai anda hidangkan untuk jamuan rasmi atau santai. Untuk tetamu yang berkunjung juga anda boleh hidangkan. 

rsz_laksa_lemak_nyonya2rsz_laksa_lemak_nyonya5
Che mat guna mi laksa kering, anda boleh guna yang segar. Kalau takde, boleh ganti dengan mi hoon. Mi kuning pun boleh juga, tapi dahnanti serupa mi kari pulak, macam tak ngam aje. Kuah laksa lemak yang che mat bikin ni tidak lah terlalu pekat, sedang2 saja dan rasanya tidak pedas. Lagi pun nanti akan dihidangkan bersama sambal belacan tumis. Kali ini sambal dia che mat bikin agak ringkas dan tidak seperti sambal tumis biasa..yang tu nanti kita lihat resipi...dan tak lupa telur rebus...

rsz_laksa_lemak_nyonya3rsz_laksa_lemak_nyonya4
Kalau dah nama laksa, mesti ada ulam2man segar. Seperti biasa, timun yang dihiris halus, bawang besar. taugeh, hirisan daun kesom dan bunga kantan tidak boleh dielakkan jika kita menghidangkan laksa lemak. Rasa che mat takde apa nak cerita lagi, kita lihat resipi dan anda boleh cuba bila ada kelapangan waktu nanti...ok....Jommm...

BAHAN BAHAN KUAH LAKSA LEMAK :-)
1500 ml air rebusan tulang ayam
1500 ml air rebusan kulit udang
250 ml pati santan
10 biji fish ball
10 biji tau pok, potong 2 setiap 1
6 ekor udang galah saiz sederhana, dibersihkan
1 genggam daun kesom
2 kuntum bunga kantan, belah 2 setiap 1
3 camca besar cili kisar
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN KISAR HALUS :-)
8 biji bawang merah kecil
3 ulas bawang putih
1/2 inci lengkuas
1 inci kunyit hidup
3 batang serai, hiris halus
4 biji buah keras
1 genggam udang kering, rendam 10 minit dan toskan
1 inci belacan, dibakar
3 biji cili merah

BAHAN-BAHAN ULAM :-)
Timun, hiris nipis dan mayang halus
Bawang besar, dihiris nipis2 dan leraikan
Taugeh secukupnya, dibuang ekor, cuci dan toskan
1 genggam daun kesom, dimayang halus
Bunga kantan, dihiris halus

BAHAN-BAHAN LAIN :-)
Mi laksa secukupnya (kalau guna yang kering, rendam dan rebus hingga lembut, toskan dan cuci bawah air paip)
Limau kasturi secukupnya, dibelah 2 setiap 1
Telur rebus, dibelah 2 setiap satu
Sambal belacan tumis secukupnya

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. UNTUK KUAH LAKSA LEMAK :- Panaskan minyak dalam periuk (kurang lebih 1/3 cawan atau lebih sedikit). Tumis bahan2 kisar halus hingga harum. Masukkan cili kisar dan masak hingga naik minyak dan bahan2 tadi garing. Tuang air rebusan kulit udang dan air rebusan tulang ayam. Kacau rata dan biar mendidih.
  2. Masukkan udang. bunga kantan dan daun kesom. Kacau dan biar udang masak. Tambah fishball, dan tuang pati santan. Kacau dan masak dengan api kecil hingga mendidih. Masukkan tau pok, perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula, Masak sekejap lagi dan rasa, jika ok boleh matikan api..
  3. UNTUK SAMBAL BELACAN TUMIS :- Yang ni amat mudah, anda perlukan 1 cawan cili kisar, 1 inci belacan yang dibakar dan dihancurkan. Gula dan garam secukup rasa. Tumis cili dan masukkan belacan, kacau rata dan masak hingga cili garing dan naik minyak. Tambah garam dan gula secukup rasa. Masak sekejap, rasa dan jika ok boleh matikan api.
  4. UNTUK LAKSA LEMAK@LAKSA NYONYA :- Masukkan secukupnya mi laksa ke dalam mangkuk sesuai. Tuang kuah laksa bersama isi2nya sekali (termasuk udang galah). Hias dengan ulam2man, 1/2 telur rebus, sambal belacan tumis dan perahkan jus limau kasturi sebelum anda nikmatinya....Selamat mencuba!!

5 comments:

mama'snia said...

Kecurrr

greetingsfromengland said...

Sedapnya!

Norziha Bahaudin said...

Nak tanya...Kat mane che mat beli set mangkuk ala nyonya tu?
Cantiiiik. ..Mknan pun bertambah sedap dgn set tu

Yusnira Zakaria said...

Wow..wow..mmg hebat dn nmpk sedap.plg best tang pinggan mngkuk tu..
Sila kblog saya http://mmama2754.blogspot.com/

Unknown said...

as salam Mat

akak dh lama nengok2 & cuba resepi Mat. Seeeeedap:-)'
HALALkan ye....moga hidupmu di RAHMATI ALLAH sentiasa.

Trimakasey & wasallam
Pn Fari
Puchong

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.