GULAI TEMPOYAK IKAN HARUAN

rsz_gulai_tempoyak_ikan_haruan
Assalammualaikum, salam Ahad semua. Hari ni che mat masak menu permintaan. Gulai tempoyak ikan haruan. Apa tu ikan haruan?..Ikan haruan sejenis ikan air tawar, dia bersifat agak pendiam tapi ganas. Kalau anda yang biasa dengan ikan air tawar, ada 3 jenis ikan yang seakan2 serupa dengan ikan haruan yang lebih dikenali dengan ikan toman dan ikan bujuk. Banyak khasiat ikan haruan ni, anda boleh google untuk tau khasiat dan kebaikkannya terutama untuk mereka2 yang menjalankan
rawatan pembedahan. Ia berupaya mempercepatkan penyembuhan luka terutama ibu2 yang melahirkan anak. Kalau tak silap che mat harga ikan haruan segar sekitar RM 40 sekilo...phewww!!..

rsz_gulai_tempoyak_ikan_haruan1
Ikan haruan yang che mat masak hari ni pemberian jiran, masa bagi tu ikan masih hidup lagi. Cepat2 simpan dalam freezer biar ikan 'tidur' nyenyak. Pagi tadi bonda tolong siangkan. Kali ni che mat masak style Negeri Sembilan dan bahan2 dia memang sikit saja. Kalau anda apa petai, boleh masukkan sekali untuk menambah kesedapan gulai. Selain masak gulai tempoyak, sedap juga dimasak singgang, taruk lada hitam lebih sikit, yang ni sesuai untuk mereka yang dalam pantang (pantang bersalin yea, bukan pantang nampak), atau nak lebih mudah anda goreng kunyit saja. Bagi yang nak mencuba, jomm che mat sharekan resipi..

BAHAN-BAHANNYA :-)
2 ekor ikan haruan (kurang lebih 1 kg)
3 batang serai, diketuk
2 helai daun kunyit, disiat
2 keping asam gelugor (kalau saiz besar, guna 1)
1 liter santan cair
500 ml pati santan
Garam secukup rasa

BAHAN KISAR HALUS :-)
50 biji cili padi kampung
1 1/2 inci kunyit hidup
2 camca besar penuh tempoyak

CARA MEMBUATNYA :-)

  1. Ikan haruan disiang, cuci dan gaul dengan tepung selama 10 minit, cuci bersih dan perap dengan jus limau nipis, biar hingga ikan hendak digunakan. Masukkan bahan2 kisar ke dalam periuk bersama serai titik, asam gelugor dan santan cair. Kacau rata dan masak hingga mendidih.
  2. Ikan dicuci hingga bersih, toskan dan masukkan ke dalam kuah yang tengah mendidih tadi. Kacau perlahan dan masak 5 - 6 minit. Tambah pati santan dan daun kunyit. Kacau perlahan, perasakan dengan garam secukupnya. Biar mendidih dengan api kecil sambil dikacau perlahan untuk 3 - 4 minit lagi. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi dan lauk2 lain.

Post a Comment

6 Comments

  1. Cantiknya periuk. Periuk tembaga ya?

    ReplyDelete
  2. sha last makan sup ikan haruan maklong sha masak, lepas kena operate buang kidney dulu.... teringin nak makan, tapi sebab mahaiiiii wak donno jelaa.... sobs

    ReplyDelete
  3. last mkn ikan haruan masa dalam pantang. heheheheh lepas tu xpnh mkn lg...
    tgk PCM msk ni ngeeee mcm kne cr jerk n try buat...

    ReplyDelete
  4. Hiiii...agak2 orang dalam pantang blh makan x menu ni? :)

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.