BEN ASHAARI

Saturday, September 27, 2014

SAMBAL TUMIS HIJAU BERPETAI..

rsz_sambal_tumis_hijau

Salam semua, entri kedua hari ni che mat share satu resipi yang mudah juga tapi ada sedikit kelainan...errr..lain ke?...macam sama aje. Mula2 nak buat sambal tumis biasa, tapi stok cili hijau dan cili padi banyak, jadi che mat tukar plan bikin sambal guna cili hijau campur dengan cili padi hijau. Ada petai pulak tu, bertambah2 kenikmatan dan keharumannya. Che mat guna ikan bilis tamban, anda boleh guna ikan bilis biasa. Sambal hijau ni kalau dapat anda tumbuk guna lesung batu lagi bagus, teksture dia kasar2 sikit, takde lah hancur lumat. Sebab che mat kesuntukan masak, ku kisar saja, tapi kisar berperingkat2. Bukan lebur sekali harung.

rsz_sambal_tumis_hijau1

Nampak kan petai tu seksi kan?...Tapi bau dia, kus semangat, harum. Cuma kalau dah jadi sambal macam ni, bau dia ok sikit dah, tak seharum petai mentah. Sambal hijau yang ni agak pedas sebab che mat masukkan kurang lebih 30 biji cili padi kampung dan 3 biji cili hijau besar. Kalau tak tahan pedas, anda boleh guna cili hijau saja, tak perlu cili padi, tapi kena lebihkan 1 atau 2 biji cili hijau. Sedap dimakan bersama nasi panas, roti atau ubi rebus. Kalau cicah apam tepung gandum pun bess juga. Nak cuba?..che mat tuliskan resipinya seperti di bawah ini....

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 genggam ikan bilis tamban yang telah dibuang tulang dan dibersihkan, rendam 10 minit
4 papan petai, kupas dan ambil isinya
1 biji bawang besar hiris kasar
3/4 camca besar pes asam jawa
Garam dan gula secukup rasa
Sedikit air

BAHAN KISAR HANCUR :-)
4 biji cili hijau
30 biji cili padi kampung, hijau
1/2 inci belacan
3 biji buah keras, hiris
2 ulas bawang putih
5 biji bawang merah

CARA MEMBUATNYA :-)

  1. Masukkan buah keras, bawang putih dan belacan ke dalam alat pengisar @ blender, tuang sedikit air dan kisar hingga lumat. Masukkan bawang merah, cili padi dan cili hijau (patah2kan) dan kisar sekejap hingga semua hancur tapi tidak terlalu halus (guna kaedah 'pulse').
  2. Panaskan minyak dalam kuali (anggaran 1/3 cawan). tumis bahan2 kisar tadi hingga harum dan naik minyak. Masukkan pes asam jawa dan sedikit air. Kacau rata dan masak hingga mendidih. Tambah ikan bilis tamban (toskan) dan petai. Kacau rata.
  3. Bila petai empuk, masukkan bawang besar. Perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula. Kacau dan masak sekejap hingga bawang layu. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi putih dan lauk2 lain.

5 comments:

Akif Imtiyaz said...

hEHEHE MMG SEKSI PETAI TU CIK MAT ..
Tapi lagi seksi bila sambal ni warnanya hijau..tak penah lagi tgk sambal tumis petai hijau ..biasa merah jer ..Tq resipinya ..

kakngahsihat said...

Wahhhh... sedapnya, selalu buat ng cili kering jerk... bleh try nnt. nyummy...nyummy...

jom singgah ke blog saya... :-)
http://kakngahsihat.wordpress.com

kyo said...

wah..nampak sedap... selalu kalau ada petai.. mentua saya masak sambal petai udang kering.. hihi

Aishah Ahmad said...

Serius kecur.tgk gmbr je dh rasa nk ngan.selalu buat sambal merah kali ni bole alter utk sambal hijau...X sabar nk cari petai

Wanie Laila said...

T.kasih che mat...suami saya suka mkn sambal petai...leh la sy cuba yg ni

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.