BEN ASHAARI

Saturday, September 27, 2014

PUCUK PAKU MASAK LEMAK SAMA KELEDEK...

rsz_lemak_pucuk_paku

Assalammualaikum, salam semua. Hari ni entri pertama che mat ialah pucuk paku masak lemak sama keledek. Guna pucuk paku hijau atau pucuk paku perak atau ada yang panggil pucuk midin. Percaya tak kalau che mat kata, pucuk paku ni beli hari Rabu lepas dan masih elok sehingga hari ia dimasak (semalam). Petuanya mudah saja, Bila anda beli pucuk paku atau sebarang sayur berdaun. Pastikan ia segar dan tidak basah. Bila balik kerumah, siang sayur tadi, dan terus simpan dalam bekas plastik bertutup (macam bonda che mat dia guna bekas plasti bulat bersaiz besar, yang selalu orang jual kuih baulu gunakan untuk isi kuih tu...mesti anda tau kan..) Lepas tu simpan dalam peti sejuk, in sha Allah boleh tahan 4 - 5 hari. Dan sayur masih segar...

rsz_lemak_pucuk_paku1

Mula che mat ingat nak goreng belacan saja, tapi berubah fikiran selepas nampak keledek. Memang sedap pucuk paku dimasak lemak sama keledek, nak2 keledek oren yang manis rasanya. Che mat guna udang kering sebagai perencah. Boleh juga guna ikan bilis. Kalau nak guna udang segar pun bess juga, cuma part rempah dia tu anda kena lah tukar sedikit. Kalau macam dalam gambar, resipi sama seperti masak lemak putih, cuma che mat tambah sedikit serbuk kunyit dan juga lada hitam. Hidangkan sama ikan masin atau ikan goreng dan wajib ada sambal belacan. Apa lah makna masak lemak tanpa sambal belacan...Resipi seperti berikut..

BAHAN-BAHANNYA :-)
500 gram pucuk paku perak @ pucuk paku hijau
3 biji keledek oren saiz sederhana
1 genggam udang kering, rendam 10 minit, tos dan tumbuk hancur
1/2 kiub ikan bilis (optional)
2 batang serai, diketuk
1/2 camca teh serbuk kunyit
1 biji bawang besar, hiris
4 ulas bawang putih, diketuk
1 biji cili merah, hiris
3/4 camca teh lada hitam kisar
1200 ml santan cair
500 ml pati santan
Garam dan gula secukup rasa

CARA MEMBUATNYA :-)

  1. Pucuk paku diasingkan daun dari batangnya, cuci dan toskan. Keledek dikupas, kemudian potong berbaji atau potong kiub. Cuci dan masukkan ke dalam periuk, bersama2 hirisan bawang besar, bawang putih, serai titik, udang kering tumbuk dan santan cair. Kacau rata dan masak hingga mendidih.
  2. Masukkan kiub ikan bilis (jika guna) dan masak hingga keledek hampir empuk. Masukkan pucuk paku, gaul rata dan tuang pati santan. Masak dengan api sederhana hingga mendidih dan pucuk paku lembut, kacau perlahan2.
  3. Masukkan hirisan cili merah. Perasakan dengan garam secukupnya, lada hitam dan sedikit gula. Masak sekejap dan rasa, jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama sambal belacan, ikan masin @ ikan goreng dan nasi putih panas...

5 comments:

Aku Penghibur said...

sedapnya ^_^ dah lama tak makan

Aku Penghibur said...

sedapnya ^_^ dah lama tak makan

Mia Kassim said...

Masak lemak ala kg yg simple tapi sedap :D

Wanie Laila said...

T.kasih che mat....

kehidupan sihat said...

sedap ye..lauk ni je dah cukup :)

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.