BEN ASHAARI

Sunday, September 28, 2014

LAKSA 'KUALA' DARI DAPUR MAT GEBU..

rsz_laksxa_kuala

Assalammualaikum, salam Ahad. Hari ni pagi2 lagi che mat dah on projek laksa kuala. Resipi asal dari Bonda Kak Ida 1001 Resipi. Laksa Kuala boleh dikatakan amat mudah untuk dibuat dan tak banyak bahan2. Tapi kesedapan kuah laksa bergantung pada kesegaran ikan dan belacan yang anda guna. Kebetulan Khamis lepas che mat ikut abang long ke Endau, dan sempat juga lah beli ikan kembong segar yang baru naik. Tu jam juga terus termengidam laksa kuala. Laksa kuala ni sama saja macam laksa asam. Ia dalam kategori makanan sehat, sebab kuah dia hanya direbus saja, tak guna minyak. Dan dimasukkan bunga kantan, daun kesom untuk aroma. 

rsz_laksxa_kuala1

Bagi yang tekak kurang selera nak makan, laksa seperti ini in sha Allah sesuai untuk anda. Dengan rasa masam2 lemak kuahnya, bau aroma herba dan dimakan bersama mi laksa, serta ulam2 segar, telur rebus dan petis udang. Tabur sedikit hirisan cili padi bagi yang suka pedas. Kuah laksa ni guna cili kisar. Anda boleh adjust banyak mana nak letak. Kadang2 cili kering yang kita kisar ni ada yang pedas dan ada yang kurang, bergantung pada jenis cili. Che mat letak 1/3 cawan saja. Selain ikan kembong, ikan selayang @ ikan sardine dan ikan tenggiri pun ok juga dijadikan kuah laksa. Kalau nak mencuba, resipi seperti dibawah ini...

BAHAN-BAHAN KUAH LAKSA :-)
600 gram ikan sardine atau ikan selayang
2 kuntum bunga kantan, belah 2 setiap 1
1 genggam daun kesom
4 - 5 keping asam gelugor
3/4 cawan cili kisar (che mat guna 1/3 cawan saja)
4 biji bawang besar*
1 1/2 inci belacan*(*dikisar halus)
1/4 camca teh serbuk perasa
Garam secukup rasa
Air secukupnya

BAHAN-BAHAN ULAMAN :-)
Timun, dihiris memanjang
Daun salad, dihiris
Cili padi, dihiris
Bawang besar, dimayang halus
Nenas, dipotong kecil

BAHAN-BAHAN LAIN :-)
Mi laksa secukupnya (samada yang basah atau yang kering, kalau yang kering anda rendam dulu dan rebus hingga lembut)
Telur rebus secukupnya, dibelah 2
Petis untuk dimakan bersama laksa

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. UNTUK KUAH LAKSA :- Ikan disiang, cuci bersih dan rebus (letak ikan dalam periuk, tuang air hingga ikan tenggelam) hingga ikan masak. Keluarkan ikan, biar sejuk dan asingkan isi dan tulangnya. Tumbuk isi ikan hingga lumat. Tulang ikan dikisar halus dan tapis. Asingkan stoknya.
  2. Tapis air rebusan ikan dan masukkan ke dalam periuk bersama bahan2 kisar halus, stok tulang ikan dan isi ikan yang ditumbuk. Tambah air lagi (che mat tambah lagi 1500ml air). Masukkan cili kisar dan asam gelugor. Kacau rata dan biar mendidih.
  3. Masukkan bunga kantan dan daun kesom. Masak dengan api sederhana hingga kuah pekat sedikit (dan hilang bau cili kisar). Perasakan dengan garam secukupnya dan serbuk perasa. Masak sekejap lagi, rasa dan jika ok boleh matikan api...
  4. UNTUK LAKSA OPAH @ LAKSA KUALA :- Letak mi laksa secukupnya dalam mangkuk sesuai. Sendukkan kuah laksa (kacau dulu), kemudian tabur bahan2 ulam, yang ini ikut anda nak banyak atau sedikit. Letak telur rebus dan akhir sekali sudukan petis. Perah jus limau kasturi, gaul rata dan nikmatinya dengan penuh keenakkan.....hmmmm...2 mangkuk che mat makan laksa ni.

5 comments:

Aku Penghibur said...

siap ada bungga kantan... memang sedap ..tergoda

TunSha Ayunie said...

laksa kole memanglaaaa teramat sedap !

lutfi Ahmad said...

mmmmm enak''.....

nayfatimah rasyid said...

mmmm.. pembuka selera;)
memang terbaikk lah

azimah mohd zainuddin said...

Sedapnya laksa...resepi laksa selalunya lebih kurang sama sahaja

http://www.lovehutladyvitamin.com

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.