RESIPI MAGGI TOMYAM KAMBING

rsz_maggi_tomyam_kambeng
Nampak sedap kan maggi tomyam kambing dalam gambar tu?...Tempoh hari masa che mat menerima kunjungan Ben Ashaari serta teman2 dari KBBA, che mat ada masak maggi tomyam kambing, tapi tak banyak, jadi masa tu siapa cepat dia dapat. Hari ni che mat masak untuk diri sendiri pulak. Sebabnya, che mat sorang2 kat rumah dan malas nak masak apa2. Jadi bolehlah buat apa yang kita suka...errr..sekali2 ok lah kan..kalau selalu kang, takut KO pulak. Che mat guna dalam 4 ketul daging kanbing yang telah direbus bersama halia, bawang putih, serai dan lengkuas. Kemudian baru kita gunakan air rebusan untuk kuah tomyam maggi. Sedap ke?...hmmm..opkos lah sedap...nak lagi berasap, hempukkan 5-6 biji cili padi, boleh berasap telinga....Kalau anda nak cuba, che mat tuliskan resipi seperti dibawah ini..

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 paket mi maggi tomyam, asingkan perencahnya
4 - 5 ketul daging kambing, dicuci bersih*
1 batang serai, diketuk*
3 ulas bawang putih, diketuk*
1/2 inci halia, hiris*
3 keping hirisan lengkuas*
Air secukupnya (anggaran 2 liter)*(*rebus hingga daging kambing empuk)
4 biji bawang merah kecil. hiris
1 ulas bawang putih, hiris
6 biji cili padi kampung, diketuk
1 helai daun limau purut
3 kuntum cendawan butang, hiris
4 biji tomato ceri, belah 2 setiap 1
1 biji limau kasturi, belah 2
Hirisan daun ketumbar, untuk hiasan
Bawang goreng, untuk hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan 1 camca besar minyak dalam periuk atau kuali, tumis bawang putih, bawang merah dan cili padi hingga harum, kemudian masukkan air rebusan daging kambing (dalam 3 cawan). Kacau dan tambah perencah tomyam yang disertakan dalam paket maggi tadi. Kacau rata dan biar mendidih.
  2. Tambah daun limau purut dan daging kambing rebus tadi. Masukkan cendawan dan mi. Masak hingga maggi lembut. Tambah tomato, masak sekejap dan rasa, jika ok boleh matikan api. Tabur hirisan daun ketumbar, bawang goreng dan perahkan jus limau kasturi sebelum dihidangkan.
CATATAN MAT GEBU :- Che mat rebus daging kambing dalam periuk tekanan dan mengambil masa kurang lebih 20 minit. Sebab rebus dalam periuk tekanan, hanya gunakan 4 cawan air...Selamat mencuba!.

Post a Comment

2 Comments

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.