RENDANG HATI LARA....

rsz_rendang_hati
Assalammualaikum, salam Jumaat semua. Sebelum itu Al-fatihah untuk jenazah2 mangsa nahas MH17 berugama Islam, yang telah selamat sampai ke tanah air dan dikebumikan. Moga Allah mencucuri rahmat ke atas roh2 mereka....aminn. Semalam che mat plan nak masak rendang kerang, tapi disaat2 akhir bertukar rendang hati. Bak memang gemar hati lembu, selain dimasak kicap atau lempap, rendang antara hidangan kegemarannya, janji jangan pedas (tapi che mat masukkan juga cili padi sikit...ehemm). Hati lembu pada pendapat che mat tak boleh dimasak terlampau lama, nanti ia akan menjadi keras. Bagi anda yang tak gemar hati lembu, boleh lah ganti dengan ayam atau daging. Resipi ini che mat gunakan 1 kati hati lembuu atau 600 gram. Pilih hati lembu yang kemerahan untuk mengelakkan rasa dan bau yang kurang enak...Resipi seperti berikut...

BAHAN-BAHANNYA :-)
600 gram hati lembu yang segar
4 camca besar cili kisar
2 camca besar kerisik
1 camca besar ketumbar biji*
1/2 camca teh jintan kasar*
1/2 camca teh jintan halus*
1 camca teh lada hitam*(*disangai hingga harum dan kisar halus)
4 helai daun limau purut
2 helai daun kunyit, mayang halus
1 cawan pati santan
1 keping asam gelugor
1 camca besar gula melaka
Garam secukup rasa

BAHAN KISAR HALUS :-)
8 biji bawang merah kecil
3 ulas bawang putih
1 inci halia
1/2 inci lengkuas
2 biji buah keras, hiris
1 inci kunyit hidup
10 biji cili padi
5 batang serai, hiris halus

BAHAN-BAHAN TUMIS :-)
4 biji bawang merah, hiris
1 ulas bawang putih, hiris
1 batang kayu manis
1 kuntum bunga lawang
5 kuntum bunga cengkih
2 biji buah pelaga

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Hati lembu dihiris nipis, cuci dan toskan. Gaul dengan 1camca besar tepung gandum hingga rata dan perap 10 minit, kemudian cuci kembali hingga bersih dan toskan. Panaskan minyak dalam kuali (anggaran 1 cawan). Masukkan bahan2 tumis dan tumis hingga harum dan bawang perang. Tambah bahan2 kisar halus, kacau dan masak hingga wangi.
  2. Masukkan cili kisar dan rempah2 yang dikisar halus tadi. Kacau dan masak dengan api sederhana hingga naik minyak, kacau selalu. Tuang santan, kacau dan masak hingga pekat. Tambah hati lembu, gaul rata dan masak hingga pekat.
  3. Tambah kerisik, gula melaka, daun limau purut dan asam gelugor. Kacau dan perasakan dengan garam secukupnya. Masak hingga kering sedikit, akhir sekali tambah daun kunyit yang dihiris halus tadi dan kacau rata. Masak sekejap, rasa dan jika ok boleh matikan api. Sedap dimakan bersama nasi panas, roti, ketupat atau lemang.

Post a Comment

1 Comments

  1. Salam, CMG.. Kak Sari baru nak tanya pasal masak lempap tu tetiba dah keluar link 'Hati Masak Lempap'

    zassssssssss!!

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.