BEN ASHAARI

Tuesday, May 27, 2014

SANDWICH TELUR @ EGG SANDWICH..

rsz_egg_sandwich
Pernah makan egg sandwich atau sandwich telur?...Che mat sendiri pun ada lah 1 - 2 kali buat, tu pun kalau ada telur rebus lebih, terutama telur pengantin..hehe. Pagi tadi ada 3 biji telur rebus baki dari .lontong yang che mat buat. Ok, kita buat sandwich telur. Resipi dia mudah. Merata kat internet ada, pilih aje yang mana rasa sesuai atau boleh cuba2 buat resipi sendiri, asal jangan pengsan lepas makan sudah lah. Sesuai untuk sarapan dan untuk bekal anak2 anda ke sekolah pun boleh juga. Roti sandwich tu che mat bakar sekejap sebelum disusun dengan bahan2 sandwich. Bahan2 pun yang asas saja, guna daun salad, timun dan tomato. Cuma ada lah bahan2 lain yang che mat masukkan dalam telur rebus tu, yang tu nanti kita cerita dibawah. Satu lagi dalam resipi guna serbuk cili paprika, kalau takde boleh ganti dengan lada hitam kisar. Nak mencuba, jomm che mat kongsikan resipi...

BAHAN-BAHANNYA :-)
3 biji telur rebus, dikupas kulitnya
1 1/2 camca besar mayonnaise
1 camca teh pes mustard
1/2 biji bawang besar, cincang
1/2 camca teh serbuk cili paprika (boleh ganti dengan lada hitam kisar)
1 biji jeruk gherkins, cincang halus
Sedikit garam
4 keping roti sandwich
Daun salad secukupnya
Hirisan timun secukupnya (dalam 8 keping)
Hirisan tomato secukupnya (dalam 8 keping)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Dua biji telur dilecek hancur, sebiji lagi dicincang kasar. Masukkan ke dalam bekas bersama bawang besar yang dicincang, jeruk gherkin, mayonnaise, pes mustard, serbuk cili paprika @ lada hitam tumbuk dan sedikit garam. Gaul rata dan sesuaikan rasa. Ketepikan sebentar.
  2. Bakar roti sandwich sekejap (yang ni ikut suka, takmo bakar pun boleh). Kemudian ambil sekeping roti, susun dengan daun salad secukupnya, timun dan tomato, 4 keping setiapnya. Sudukan 1/2 bahan no1 atasnya. Ratakan dan tutup dengan sekeping roti lagi. Buat kaedah sama dengan baki roti dan bahan2. Tekan sedikit dan kalau anda suka boleh dikerat 2 sandwich tadi sebelum dihidangkan.

4 comments:

mamawana said...

Assalamualaikum

Enak banget.

Dari silent reader..

Iman Nur Aima said...

terliur pulak memalam ni..

Afasz said...

kalau p kenduri , byk dpt telur. mmg buat. tp wat simple je. tkde salad pon.

Hayani Nor said...

Sarapan sihat untuk anak

Assalamualaikum & salam perkenalan. Jemput singgah di blog http://www.kedaivitamin2u.blogspot.com. Di sini ada info supplement produk keluaran Shaklee.

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.