BEN ASHAARI

Friday, May 30, 2014

SAMBAL KERING...


rsz_sambal_kering
Assalammualaikum, salam Jumaat...penat...tu aje boleh kata, huhu. Hari ni che mat cuma selera nak makan sambal kering, percaya tak sampai mimpi buat sambal kering ni semalam. Kata orang, apa yang kita teragak nak makan, yang tulah sebagai pembuka selera. Semalam che mat tak masak apa pun, hari malas ke dapur. Hari ni pun kalau ikutkan macam nak isytihar hari malas ke dapur, tapi tak boleh atas sebab2 tertentu. Sambal kering ni kalau makan sama nasi panas, makk oiiii..sedap okeh. Kalau nak ratah macam tu saja pun sedap juga. Che mat memang sarankan anda buat sambal ni masa bulan puasa, dan makan masa sahur. Ada nasi, ikan goreng, kicap dan sambal kering macam ni, ok sangat...silap2 bertambah!...Yang ni che mat masukkan kentang, tapi kalau anda nak simpan lama, mungkin gunakan tempe, ikan bilis dan kentang tu anda ganti dengan kacang tanah goreng. Bukan apa bila ada kentang, takut pulak sambal cepat berkulat. Resipi memang mudah sangat, ok jomm che mat kongsikan sama anda..

BAHAN-BAHANNYA :-)
2 genggam ikan bilis, dibersihkan dan rendam 10 minit
1 keping tempe bersaiz besar (che mat guna tempe bungkus plastik)
3 biji kentang
1/2 camc teh pes asam jawa
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN-BAHAN KISAR HALUS :-)
5 biji bawang merah kecil
2 ulas bawang putih
3 biji buah keras, hiris
6 biji cili merah

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Kentang dikupas dan cuci, toskan. Kemudian belah dua dan hiris nipis, goreng dengan api sederhana hingga garing, angkat dan toskan. Tempe dipotong 3, hiris nipis dan goreng hingga garing, angkat dan toskan. Ikan bilis ditoskan dan perah. Kemudian goreng hingga garing, angkat dan tos. Ketepikan.
  2. Dalam alat pengisar (blender), masukkan buah keras, bawang putih dan bawang merah. Kisar hingga halus. Masukkan cili merah dan kisar hingga lumat, tak perlu sampai cili terlalu halus. Ketepikan.
  3. Panaskan 1/2 cawan minyak dalam kuali, tumis bahan2 kisar hingga harum, guna api kecil dan kacau selalu. Masak hingga garing dan naik minyak. Masukkan pes asam jawa, kacau rata dan tambah garam secukup rasa. Masukkan gula (kurang lebih 2 camca besar atau secukup rasa), kacau rata dan masak sekejap.
  4. Tambah tempe goreng, kentang goreng dan ikan bilis goreng tadi. Gaul rata2 dan masak dengan api kecil hingga sambal kering. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Boleh hidangkan....


4 comments:

D. Nasri said...

boleh tahan. resepi untuk sihat

Hartini Zulaikha said...

nak share resepi ye che mat.
tq..

Hannani Ruwaidiyah Mustafar said...

Assalamualaikum wbth

Salam perkenalan & salam Ramadhan al-Kareem Che Mat.

Simplenye tapi meleleh air liur tengok...segera masuk dlm cooking list ramadhanku ni! Tq2 che mat! :D


Hannani Ruwaidiyah Mustafar
012.314.7529
Blog: For Peace of My Mind
http://forpeaceofmymind.blogspot.com/?m=1

aji nugraha said...

lezat sekali....
aku sangat suka sekali dengan info ini terimakasih... tau ga kawan Khasiat Jelly Gamat Gold G untuk Obat Rematik, Obat Asam Urat,Obat Gagal Ginjal Solusi pengobatan herbal terbaik.

Info Cara Mendapatkan obat jelly Gamat Gold G silahkan klik ->> Cara Pemesanan Jelly Gamat Gold G

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.