BEN ASHAARI

Thursday, May 15, 2014

MI GORENG BASAH LENCUN...

rsz_mi_goreng_basah (1)

Assalammualaikum, salam semua...hehe, entri mi goreng saja...tapi kali ni mi goreng basah lencun., kiranya macam mi goreng banjir gitu. Tak masak ke?..Masak, sapa kata tak masak, tapi menu asam pedas ikan pari, kang kalau che mat jadikan entri blog, ada yang terus unfollow sebab resipi sama menjang, jadi che mat ambik keputusan kurangkan resipi ulang tayang, insha Allah. Mi goreng basah lencun che mat masak siang tadi, memandangkan aktiviti memasak mula di petang hari, maka menu ini merangkap sarapan pagi dan makan tengah hari. Senang cerita, sekali jalan. Tapi frust sikit lah, sawi takde, jadi che mat ganti dengan kobis daun. Kalau anda buat, guna sawi, baru nampak ohsemm...ok..

rsz_mi_goreng_basah1

Hidangan ini untuk 2 orang, dan takde undang2 nak masak mi goreng basah lencun, nak masuk daging pun boleh, macam che mat cuma ada makanan laut seperti sotong, udang dan kerang, jadi ku masukkan semuanya. Satu lagi kuah tu che mat guna air rebusan tulang lembu, atau boleh guna air biasa. Cuma kalau guna air rebusan tulang lembu atau ayam, mi jadi lagi sedap. Kalau anda nak gantikan dengan kue teow pun sedap. Mi macam ini kena dimakan sejurus dihidangkan, kalau tak nanti kuah dia semua hilang dan mi jadi lembik, dah tak sedap.  Susah ke nak memasaknya?...Tak susah, serius kata, senang sangat. Cuma kena sediakan bahan2 dia, lepas tu baru masak, jadi takde lah buang masa, betul tak...Ok, resipi seperti berikut...

BAHAN-BAHANNYA :-)
200 gram mi kuning, cuci dan toskan
2 ekor sotong, hiris bulat, cuci dan toskan
10 ekor udang saiz besar, dibersihkan
1/3 cawan isi kerang, cuci dan toskan
3 biji bawang merah kecil, hiris
2 ulas bawang putih, cincang halus
1/2 cekak kucai, kerat pendek
2 genggam taugeh, cuci dan toskan
1 biji telur, dipukul sedikit
1 camca besar cili kisar
1 camca besar sos tiram JALEN
1 camca besar sos cili JALEN
2 canca besar kicap pekat JALEN
Sos ikan secukup rasa
2 cawan air rebusan tulang (atau air biasa)
Hirisan cili merah, untuk hiasan
Hirisan daun bawang, untuk hiasan
Bawang goreng untuk hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)

  1. Panaskan minyak dalam kuali (anggaran 2 camca besar), tumis bawang merah dan bawang putih hingga harum, masukkan cili kisar dan masak hingga cili garing. Tambah udang, sotong dan kerang. Gaul rata.
  2. Masukkan sos tiram dan sos cili, kacau rata dan tolak ke tepi kuali. Masukkan telur dan biar hingga telur kental, hancurkan dan gaul rata. Masukkan  kicap pekat, kacau dan tambah mi kuning, gaul hingga rata.
  3. Masukkan taugeh dan kucai, kacau lagi dan perasakan dengan sos ikan secukup rasa. Akhir sekali tuang air rebusan tulang. Kacau dan masak sekejap. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hias dengan hirisan cili merah, hirisan daun bawang dan bawang goreng. Hidangkan segera..

2 comments:

Bannister Road said...

bergaru garu lidah ku iniii... he he he.. dapnye...

leen said...

terliur tgk mee che mat ni...nampak sedap :)

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.