BEN ASHAARI

Monday, May 26, 2014

GULAI TEMPOYAK IKAN SUNGAI...

rsz_tempoyak_ikan_petai1
Assalammualaikum, salam semua. Menu yang che mat masak hari ni sudah pasti bukan menjadi kegemaran mereka2 yang tidak makan ikan sungai atau ikan air tawar. Ikan air tawar atau ikan sungai menjadi kegemaran bonda, che mat ok saja, tapi bukan semua ikan. Kalau ikan yang biasa seperti ikan putih, terebol, haruan, seluang tu che mat suka. Yang lain tu boleh juga cuma tak berapa sangat. Atas permintaan che mat masak gulai tempoyak ikan sungai, campur pulak dengan petai, serius memang pengsan!...Ikan tu che mat kasi goreng dulu, kalau tak goreng tak kuasa nak makan, susah sebab tulang dia berselirat. Tapi ini ikut style masing2 lah kan, samada nak goreng dulu ke, nak panggang dulu ke atau tak nak pun boleh, yang nak makan pun anda...Kalau nak guna resipi ini untuk masak ikan laut pun boleh, guna ikan kembong, tapi tak yah goreng...Jomm che mat share resipi...

BAHAN-BAHANNYA :-)
5 - 6 ekor ikan air tawar (che mat guna ikan terebol) bersaiz lebar 3 jari orang dewasa
3 batang serai, diketuk
2 helai daun kunyit, disiat
1/4  cawan isi petai
1 keping asam gelugor
2 camca besar tempoyak
1 liter santan cair
400 ml pati santan
Garam dan gula secukup rasa
Air jika perlu

BAHAN-BAHAN KISAR HALUS :-)
4 biji bawang merah
1 ulas bawang putih
1 genggam cili padi kampung, yang hijau
1 inci kunyit hidup

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ikan sungai disiang, buang sisik, kemudian perap dengan jus limau nipis dan sedikit garam selama 15 minit, cuci bersih dan toskan. Kemudian lumur dengan 1 camca teh serbuk kunyit dan sedikit garam. Gaul rata2, perap 10 minit. Goreng hingga kuning keemasan, angkat dan toskan.
  2. Masukkan bahan2 kisar halus ke dalam periuk bersama tempoyak. Kacau rata, tambah serai titik dan santan cair. Kacau dan masak hingga mendidih. Masukkan petai dan asam gelugor. Masak sekejap. Tambah air jika anda rasa perlu.
  3. Tambah ikan sungai yang telah digoreng tadi, masukkan daun kunyit dan tuang pati santan. Kacau perlahan dan biar mendidih. Perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula. Masak dengan api kecil sambil dikacau perlahan. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi putih dan ulam2man..


1 comment:

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

selain asam pedas, masak lemak gulai tempoyak macam ni pun buat Kak Sari kecur tau, Che Mattttt!!!

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.