BEN ASHAARI

Tuesday, April 15, 2014

KERABU PERUT ALA KELANTAN....

rsz_kerabu_perut_ala_kelantan
Assalammualaikum, salam Selasa. Serius hari ni che mat blurr, sampai tak reti dah nak masak apa. Kata bonda masak aje apa2 yang suka. Ok, kalau macam tu, che mat masak apa2 saja yang che mat suka. Untuk Bak che mat masakkan asam pedas ikan selar kuning sama terung (asam pedas pun asam pedas lah kan, janji masak). Dan untuk che mat sendiri, kerabu perut ala Kelantan menjadi pilihan. Masa buat ni meleleh dah air liur, nak2 bila jus limau kasturi diperah ke dalam kerabu tadi. Resipi ini menggunakan santan. Kalau anda guna santan kotak, campor sedikit dengan air panas, kalau guna santan yang diperah dari kelapa segar, guna air masak untuk memerah santan dari kelapa parut. Bila membuat kerabu, keseimbangan rasa amat penting, yang ini ikut citarasa anda, tapi pastikan ia ada rasa masam, manis, masin dan pedas (tapi kalau pedas sangat nanti jadi macam ini pulak, haha) serta aroma dari bahan2 herba yang kita guna seperti bunga kantan, serai dan lain2. Che mat guna kurang lebih 500 gram perut lembu yang telah siap dibersihkan (anda boleh beli dipasar2 basah atau pasar2 raya seperti MyDin, Tesco dan sebagainya. Ok, kalau anda bercadang nak buat kerabu perut ala Kelantan ni, che mat share resipi di bawah ini..

BAHAN-BAHANNYA :-)
500 gram perut lembut yang telah dicuci bersih, hiris kecil, cuci dan toskan*
3 ulas bawang putih, diketuk*
1 inci halia, diketuk*
2 liter air*(*disatukan dan rebus hingga perut lembut, toskan)
1 biji bawang besar, hiris halus
1 kuntum bunga kantan, hiris halus
1 biji tomato, belah 4, buang biji dan hiris memanjang
10 tangkai kacang buncis, hiris kecil (resipi asal guna 3 tangkai kacang panjang)
4-5 biji limau kasturi, perah jusnya (boleh guna limau nipis)
2/3 cawan pati santan
5 biji cili padi siam merah, hiris halus
1 camca besar kerisik
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN-BAHAN TUMBUK LUMAT :-)
1 ekor ikan kembong saiz besar, dibakar dan ambik isinya
5 biji bawang merah kecil
1 batang serai, hiris halus
1 camca teh lada hitam biji

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Dalam satu bekas, masukkan perut yang telah direbus dan toskan bersama tomato hiris, kacang buncis, bawang besar, kerisik dan bunga kantan. Gaul rata2. Tambah bahan2 tumbuk lumat dan gaul lagi hingga semua mesra.
  2. Tuang santan, masukkan garam secukup rasa dan sedikit gula. Gaul lagi dan tambah jus limau kasturi, gaul dan sesuaikan rasa, dan tambah apa yang perlu. Boleh hidangkan bersama nasi dan lauk2 lain. Sedap dimakan bersama nasi panas.....ehemm..


3 comments:

Haslinda Hassan Ali said...

sedapnya

gadisBunga™ said...

saya tak penah buat kerabu sendiri lagi...

padahal bab makan kemain laju!

Norehan Saad said...

meleleh air liur....sedapnye kerabu..memang saya suka ..terbaik..

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.