BEN ASHAARI

Wednesday, April 16, 2014

AYAM TIKKA @ CHICKEN TIKKA

rsz_ayam_tikka
Pernah makan ayam tikka atau chicken tikka?..Ia satu menu dari tanah India dan dikatakan berasal dari Wilayah Punjab di India. Namun ia juga terkenal di Pakistan terutama di Bandar Peshwar. Resipi agak terkenal dan salah satu icon makanan India. Terkenal juga di luar tanah India terutama dinegara2 orang puteh seperti Britain dan sebagainya. Mungkin rasanya yang agak ringan dan kurang pedas menjadikan ia boleh diterima dalam selera mereka. Hari ini tiba2 che mat terpanggil nak mencuba ayam tikka. Ia sedap dimakan bersama salad, nasi putih, roti pita, atau roti nan. Buatnya tidak lah susah mana, cuma anda kena perap sekurang2nya 2 jam atau nak lebih sedap, perap semalaman. Boleh bakar guna oven tapi che mat guna kuali ajaib. Kalau dibakar atas bara api, rasanya lagi sedap dan beraroma. Ada boleh guna mana2 bahagian ayam yang anda suka. Che mat guna 6 kepak ayam bersaiz besar (tapi bila dah bakar, jadi semetot aje...hehe). Resipi che mat dapat dari beberapa sumber di internet...jika ingin mencuba, resipi seperti dibawah ini...

BAHAN-BAHANNYA :-)
6 keping kepak ayam, cuci bersih dan cucuk dengan garfu
100 gram plain yogurt (yogurt tanpa perisa)
1 camca besar serbuk cili
3/4 camca besar serbuk ketumbar
1 camca besar serbuk garam masala
1 camca teh serbuk kunyit
1 biji lemon, perah jusnya
3 titik pewarna merah makanan
1 pokok daun ketumbar, potong kecil
1 biji tomato merah bersaiz besar, cincang halus2
1 inci halia*
4 ulas bawang putih*(*ditumbuk halus)
2 camca besar minyak zaitun
Garam dan gula secukup rasa


CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Dalam satu bekas, masukkan semua bahan2 diatas kecuali kepak ayam, garam dan gula. Kacau hingga semua rata. Tambah garam secukup rasa dan sediki gula (anggaran 1 camca teh). Kacau sebati.
  2. Masukkan ayam gaul hingga rata dan simpan dalam bekas bertutup. Perap sekurang2nya 2 jam atau semalaman di dalam peti sejuk. Sediakan alat pemanggang, sapu sedikit minyak zaitun dan bakar ayam tadi hingga masak, oleskan lebiha bahan2 perap setiap kali anda balik2kan ayam. Bakar 7 - 8 minit untuk setiap bahagian. Hidangkan bersama salad, roti nan atau nasi putih..

5 comments:

Ya-Wau-Ya-Wau-Nun said...

cik mat, garam masala tu nak dapat kat mana? kalo guna garam bukit biasa tu ok ke atau akan mengubah rasa masakan tersebut?

Haslinda Hassan Ali said...

sedapnya terima kasih bagi resepi

Muni Harun said...

Garam masala ni macam rempah jugak... boleh beli kat kedai rempah ratus india

Muni Harun said...

Garam masala ni macam rempah jugak... boleh beli kat kedai rempah ratus india

Ya-Wau-Ya-Wau-Nun said...

oooo... :)

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.