BEN ASHAARI

Monday, March 17, 2014

TERUNG BERLADO...

rsz_terung_berladoo1
Assalammualaikum, apa khabar anda hari ni?...Che mat dah ok, dah sehat dan rajin pun semacam aje ni. Agaknya hormon rajin tengah ghairah sangat, tengah bergelora...Hari ni selain masak yang biasa2, che mat masak juga terung berlado yang memang biasa2 juga. Bukan apa, ada masa macam tak nak makan lauk yang macam2 (tapi che mat masak 'agak' macam2 juga...grrr). Kenapa terung berlado?..Sebab ia sedap dan satu lagi nak buat punya lah senang...ciken dodol sangat. Janji ada terung lepas tu buat sambal dia, ok, siap dah...time nak makan letak sambal dia dan hidangkan. Cuma che mat suka mempelbagaikan rasa sambal. Ada tu letak daun limau purut dan pernah juga che mat masukkan sedikit hirisan bunga kantan, tambah udang kering dan kali ni guna ikan bilis. Selalunya untuk sambal, kita guna cili hidup. Apa2 pun ikut citarasa anda, dan kalau anda perhatikan ada antara resipi terung berlado yang che mat buat berbeza2 resipi sambalnya...

BAHAN-BAHANNYA :-)
4 biji terung saiz sederhana (che mat guna terung organik)
Sedikit garam
6 biji cili merah
5 biji bawang merah
1 ulas bawang putih
1 genggam ikan bilis, dibersihkan dan rendam sekejap, toskan
3 biji buah keras, hiris
1 camca teh pes asam jawa
2 biji limau kasturi, perah jusnya
Garam dan gula secukup rasa
2 helai daun limau purut

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Terung dicuci, kemudian kerat pada 3 bahagian. Belah 4 untuk setiap bahagian. Buat hingga siap dan gaul dengan sedikit garam. Goreng dalam minyak panas hingga bertukar warna, angkat dan toskan, kemudian letak atas tissue dapur bersih, biar minyak terserap. Susun terung dalam pingga sesuai. Ketepikan. Sekarang kita buat sambalnya pulak..
  2. Kisar bawang merah, bawang putih dan buah keras hingga halus, masukkan ikan bilis dan kisar hingga hancur, tambah cili hidup dan kisar hancur, tak perlu sampai halus sangat. Panaskan minyak dalam kuali (anggaran 1/2 cawan), tumis bahan2 tadi dengan api sederhana hingga terbit minyak, kacau selalu.
  3. Tambah pes asam jawa, perasakan dengan garam dan gula secukup rasa. Masukkan sehelai daun limau purut dan masak sekejap. Akhir sekali tambah jus limau kasturi, kacau rata dan rasa, jika ok boleh matikan api. Tuang sambal atas terung, ratakan dan baki daun limau purut, dimayang halus dan tabur atasnya sebagai hiasan. Hidangkan segera bersama nasi putih dan lauk2 lain.

3 comments:

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

betul2 terliur Kak Sari.. hihi

Bro Framestone said...

Dah lama xrasa masakan Che Mat he..23x

www.broframestone.com

Lavender said...

This is my faveret.dah lama cari resipi ni.tq che mat

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.