BEN ASHAARI

Sunday, December 15, 2013

NASI LEMAK ORANG MALAS....

rsz_nasi_lemak_malas
Salam semua...selamat pagi...Sebelum tu entri yang anda nampak ni, che mat masak semalan, nak update malam tadi tapi dah terlena...Eerrr kenapa pulak nama'nasi lemak orang malas'?...hmm anda tengok lah dalam gambar tu, cuma bahan2 asas saja untuk nasi lemak. Takde bahan sampingan yang nampak menyelerakan sangat..TAPI kan, Bak makan bertambah okeh..syukur alhamdulillah..Che mat masak ni pun sebab teringat kan Bak yang suka makan nasi lemak dan kali terakhir che mat buat bila eks...hmmm...kena selak2 blog DTS lah kan baru tau. Nak beli bukan tak boleh, tapi buat sendiri lagi bagus, bahan2 kita pilih yang terbaik, terutama santan kelapa dari kelapa segar yang diparut dan diperah santan segarnya. Che mat guna beras basmathi Monghul sebab mudah nak sukat santannya. 

rsz_nasi_lemak_malas2
Malas juga nak letak entri nasi lemak, sebab dah kerap sangat..dan ayat yang che mat tulis tu pun dah bamyak kali ulang. Tapi ada juga yang kata, it's ok che mat, ulang tayang pun takpe...huhu, terima kasih. Nasi lemak kalau anda nak tambah lauk2 lain juga boleh, seperti ayam goreng rempah, sambal paru dan ikan goreng atau ikan bilis yang digoreng garing. Kebiasaannya nasi lemak untuk sarapan pagi, tapi sekarang macam tren kan, orang dok mengadap tak kira waktu...errrr...jangan tak kira waktu sangat ok, yelah benda ni kan guna santan dan boleh dikatakan berprofile tinggi gak....sekali2 tu boleh lah...Resipi masih sama macam yang lepas2..memang senang nak buat...

BAHAN-BAHANNYA :-)
4 cawan beras basmathi Moghul, cuci dan rendam 30 minit, toskan
1 batang serai, diketuk
6 cawan santan segar
1 biji bawang besar, belah 4
3 ulas bawang putih, diketuk
1 helai daun pandan, disimpul
1 inci halia, kerat 2 dan diketuk
Garam secukup rasa

BAHAN-BAHAN SAMPINGAN :-)
Sambal tumis ikan bilis (atau sambal udang dan sotong)
Hirisan timun
Telur, direbus, kupas dan belah 2
Kacang tanah goreng
Ikan bilis goreng (tak letak)
Ayam goreng rempah (tak letak)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Dalam peruk nasi elektrik atau rice cooker, masukkan beras, santan dan semua bahan untuk nasi lemak, kecuali garam. Kemudian tambah garam secukup rasa. Kacau dan masak hingga nasi masak. Gaul nasi dengan chopstick dan biar sekejap. Matikan suis periuk nari agar nasi tidak terlalu berkerak..
  2. Cedok nasi ke dalam pinggan dan hidangkan bersama bahan2 sampingan. Sedap dimakan panas samada untuk sarapan atau bila2 masa yang anda suka...Selamat mencuba!!..

5 comments:

adda syuhada said...

sedapnya...

MG schmidt said...

sedap!
beras tu sedap.
tu yg lain kali ni n nsi lemak ni :)

Kjee said...

Orang malas tak masak Che Mat. Dia tunjukjer. Hehehe

adzairdawati makdara said...

perghhh nampok sungguh sedap..tak boleh jadini.. nak kena buat jugak nasi lemak jap lagi utk lunch hehehe

aamalinaazman said...

Cool gile resepi..hee..pcm buat org luar yg x taw msak pon jadi nak masak..masak ni mudh jekan..kite je pk ssh2..mulekan dgn yg mudah. .lelamee kite akn ase betapa seronoknye masak..heee..maseh sekali lagi pcm..tinginnye nak ase masakan 2 pcm..kikiki.. ^_^

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.