GULAI BATANG KELADI SAMA IKAN KEMBONG REBUS..

rsz_gulai_batang_keladi_sama_ikan_kembong_rebus
Assalammualaikum semua, selamat pagi. Hari ni baru che mat sempat update entri. Nak cerita pasal semalam. Semalam che mat keluar awal pagi, errr...jam 7 pagi tu dalam kategori awal gak kan?..Mula2 ke Benut, saja lah nak cari ikan segar. Rupanya kat Benut kalau hari Sabtu, ada pasar lambak. Maka terpaksalah ku menapak hampir 1 km dari tempat pakir ke pasar borong Benut, takpe lah, small matter aje yea tak. Ok siap2 beli ikan, skodeng gak orang2 yang berjualan di pasar lambak, mmmm takde yang kenan. Lepas tu abang che mat terus ke Batu Pahat, waaa..dah terlanjur situ, beli aje lah nasi Beriani, dan secara logiknya che mat cuti masak....ohhh...heavennya, cuti masak!!.. Tapi kan tau tak, tak pernah seumur hidup che mat berbelanja sampai tinggal baki rm 1.50 dalam wallet!...haha, ni semua gara2 godaan bahan2 mentah di pasar Batu Pahat tu yang membuat ku terlupa diri...takpe lah, nanti tahun 2014 dah kena cut budget...zaman jimat cermat!!....bersyukur lah...Resipi yang anda nampak ni che mat masak 3 hari lepas....baru hari ni sempat masukkan dalam blog, maaf yea, masa ketat sekarang ni..


BAHAN-BAHANNYA :-)
1 pokok kecil keladi minyak atau keladi sayur
2 ekor ikan kembong rebus bersaiz besar
2 batang serai, diketuk
1 helai daun kunyit, disiat
1.5 santan cair
300 ml pati santan
1 keping asam gelugor
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN KISAR HALUS :-)
30 biji cili padi kampung
1 inci kunyit hidup
6 biji bawang merah kecil
2 ulas bawang putih

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Batang keladi dikerat pendek, kemudian siat kulit luarnya, cuci dan celur sekejap dalam air mendidih yang ditambah asam gelugor. Toskan. Ikan kembong rebus dikerat dua, potong bahagian kepala ikan dan bersihkan isi perutnya, cuci bersih dan ketepikan.
  2. Masukkan bahan kisar halus ke dalam periuk bersama asam gelugor, serai titik dan santan cair. Kacau rata dan masak hingga mendidih. Tambah batang keladi dan tuang pati santan, kacau perlahan. Bila hampir mendidih, masukkan ikan kembong rebus dan kacau perlahan.
  3. Masukkan daun kunyit dan perasakan dengan garam secukupnya serta secubit gula. Masak sekejap, rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi dan lauk2 lain.
CATATAN MAT GEBU :- Che mat selalu masukkan ikan kembong rebos dalam freezer sekejap (dalam 40 minit), untuk kasi dia keras sedikit agar mudah untuk memotong dan membersihkannya. Seperti anda sedia maklum, ikan kembong rebus agak lembut dan mudah hancur jika tidak berhati2..

Post a Comment

4 Comments

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.