BEN ASHAARI

Sunday, November 17, 2013

MASAK LODEH....MAKANAN WARISAN JOHOR

rsz_sayur_lodeh1
Assalammualaikum, salam Ahad...Ke mana hari ni?..Mesti ada yang menghadiri jemputan perkahwinan, betul tak?.. Entri mudah hari ni dan biasa sangat terutama bagi orang2 Johor. Sebenarnya masak lodeh yang anda lihat ini, che mat masak semalam, sebab bonda berpuasa. Dan ada juga ketupat segera disertakan sekali. Memandangkan masa agak terbatas, che mat tak sempat nak menggayakan dengan ketupat untuk dijadikan sajian lontong...huhu. Maka che mat letak resipi sayur lodeh saja. Memang ini benda biasa dan ramai yang tau buat. Tapi tidak semua orang biasa buat. Masakan sebegini lazimnya disajikan pada hari2 perayaan atau bila digadingkan dengan nasi impit/ketupat, telur rebus, sambal tumis dan serunding maka jadilah ia lontong sebagai juadah sarapan pagi (tu kebiasaan bagi orang Johor). Tapi sekarang ni lontong boleh dinikmati bila2 masa, ikut selera. Resipi sayur lodeh yang akan anda lihat nanti tidak lah lengkap sebenarnya....hmmm tempe takde..dan untuk tauhu che mat guna tauhu pok...dan lebih sedap!!...Ok bagi yang nak test masak sayur lodeh, jommm che mat share resipi...

BAHAN-BAHANNYA :-)
15 - 20 tangkai kacang bucis ( atau 6 tangkai kacang panjang), kerat pendek
5 biji tauhu pok, kerat 4 setiap 1 (bergantung pada saiz tauhu pok anda)
1 batang lobak merah, saiz sederhana, dipotong jejari
1 biji sengkuang saiz kecil, dipotong jejari
80 gram tauhu kering @ fucuk, potong kecil dan rendam hingga lembut
1 biji terung ungu, dipotong kiub dan rendam
3 keping tempe berbungkus daun, dipotong kiub (tak letak sebab tak de)
1/4 biji kobis bulat, hiris
1 cekak soo hoon, potong pendek, cuci bawah air paip dan toskan (tak perlu direndam)
1 batang serai, dititik
1/2 inci lengkuas, dititik
1/4 camca teh serbuk kunyit
1.2 liter santan cair
400 ml pati santan
Air jika perlu
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN-BAHAN KISAR HALUS :-)
7 biji bawang merah kecil
1 genggam udang kering, cuci dan rendam 10 minit
3 ulas bawang putih

CARA-CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan sedikit minyak dalam periuk (anggaran 3 camca besar), tumis serai dan lengkuas hingga harum, masukkan bahan2 kisar halus dan serbuk kunyit. Kacau rata dan masak hingga terbit minyak. Guna api kecil dan kacau selalu.
  2. Masukkan lobak merah, sengkuang dan tempe (jika guna). Gaul rata dan tuang santan cair. Kacau dan masak hingga bahan2 tadi lembut sedikit. Tambah tauhu kering @ fucuk (toskan). Dan masak sekejap lagi.
  3. Masukkan kacang buncis (atau kacang panjang), sayur kobis dan terung (toskan), tambah juga soo hoon. Kacau perlahan dan jika perlu tambah sedikit air. Bila mendidih, masukkan pati santan dan tauhu pok. Perasakan dengan dengan garam secukup rasa dan sedikit gula. Kacau dan biar mendidih dengan api kecil. Masak sekejap dan rasa, jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi impit/ketupat, telur rebus, sambal tumis/sambal kacang dan serunding.

7 comments:

nyanyisunyi said...

Waalaikumusalam
salam ziarah Che Mat
kalau resepi org Johor sama dgn org Melaka..masak lodeh mesti ada terung..tp kalau kt KL ni tk penah jumpa pun ada terung..lawan dgn sambal tumis fuhhh..meletops!

juls julie said...

aduiii terliurr..!!! x blh jadik macam nihhhh :p

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

favourite Kak sari, dulu, kini selamanya!!

jot pijot said...

erm...nak suruh mak masak la weekend ni...hikhik..

Natrah Mohamed said...

Terima kasih Che mat. Nak masak pagi esok. Malam ni kita kumpul bahan duly.



Natrah Mohamed.
Www.natrahmohamed.com

Natrah Mohamed said...

Terima kasih Che mat. Nak masak pagi esok. Malam ni kita kumpul bahan duly.



Natrah Mohamed.
Www.natrahmohamed.com

Natrah Mohamed said...

Terima kasih Che mat. Nak masak pagi esok. Malam ni kita kumpul bahan duly.



Natrah Mohamed.
Www.natrahmohamed.com

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.