BEN ASHAARI

Saturday, November 30, 2013

MASAK LEMAK PUCUK MANIS SAMA KELEDEK

rsz_pucuk_manis_masak_lemak_sama_keledek
Assalammualaikum, salam semua. Dah malam baru dapat nak update blog. Siang tadi che mat rasa pening kepala sangat2 ditambah dengan kerja2 dapur...huhu, alhamdulillah ni dah ok. Menu yang anda nampak ini che mat masak untuk makan tengah hari siang tadi. Yang ringkas sahaja, ini pun atas permintaan bonda dan Bak memang suka pucuk manis masak lemak sama keledek. Che mat pun kalau boleh dah malas nak upkan entri yang sama, tapi anda sedia maklum lah kan blog DTS ni memang untuk menu2 harian. Jadi dah tentu lah masakan2 mudah untuk disediakan dan lebih ke arah menu2 tradisi. Bukan takde menu2 fusion seperti spaghetti dan sebagainya, ada..cuma che mat tak selalu bikin. Satu yang bess kalau masak macam ni, cukup ada sambal belacan dan ikan masin atau ikan goreng...kerja pun senang.. Resipi mudah, cuma mungkin tak sama gaya che mat masak dan anda masak....

BAHAN-BAHANNYA :-)
2 cekak pucuk manis
3 biji ubi keledek, saiz sederhana (kalau besar guna sebiji)
5 tangkai kacang panjang
1 camca besar udang kering, cuci dan rendam 10 minit
1 biji bawang besar, hiris halus
4 ulas bawang putih, diketuk
1.2 liter santan cair
350 ml pati santan
Garam dan gula secukup rasa
Air jika perlu

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Asingkan pucuk manis dari batangnya, cuci dan toskan. Keledek dikupas, kemudian dipotong berbaji dan direndam. Kacang panjang dikerat pendek. Udang kering ditoskan, perah dan tumbuk hancur. Ketepikan.
  2. Toskan ubi keledek, masukkan ke dalam periuk bersama2 bawang besar hiris, bawang putih, udang kering dan santan cair. Kacau rata dan masak hingga keledek 1/2 empuk, masukkan kacanng panjang. Sementara itu ramas pucuk manis, kemudian masukkan ke dalam periuk. Jika kurang kuah, tambah sedikit air. Kacau rata.
  3. Bila pucuk manis lembut, tuang pati santan, perasakan dengan garam secukup rasa dan sedikit gula. Kacau perlahan dan biar mendidih dengan api kecil dan kacau selalu. Masak sekejap. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi putih, sambal belacan dan ikan masin/ikan goreng...


3 comments:

musa nora said...

ni klu mkn mcm ni..xsedr tambh nsi ni..sedp sgt

indexiapk said...

wah, sedap ni...

ummu maryam said...

Anak saya umur 11 bulan suka sgt makan lemak pucuk manis dan ikan goreng. Selama ni beli je sbb xtau nak masak mcm mana. Skrg dah tau. Terima kasih. Semoga Allah memberi ganjaran sedekah jariah kerana sudi memanjangkan ilmu pd yg memerlukan spt saya

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.