KURMA KAMBING...MMBEEKKKK!!!....

rsz_kambing_masak_kurma
Assalammualaikum, salam hujung minggu. Che mat cuti ke dapur kejap hari ni dan entri yang anda nampak ni sebenarnya che mat masak semalam dan sebab hari ini dijangkakan che mat cuti masak. Bila sebut kambing, che mat memang tolak bulat2.....dulu lah, tapi ntah macam mana sejak2 ni dah boleh terima dah daging kambing cuma tak boleh makan sangat, kang darah naik. Abang sulung che mat suka makan kambing jadi che mat kasi masakkan untuk beliau. Kambing sebenarnya sedap cuma ada yang tak tahan dengan baunya yang agak ke 'kambing' an itu. Tapi kalau takde bau, bukan lah kambing namanya. Kali ni che mat masak kurma, dan sedap dimakan bersama nasi beriani, nasi putih mau pun ketupat. Nak cicah lempeng atau roti pun sesuai. Tak pedas dan anak2 juga boleh makan. Kalau anda nak tukar dengan daging lembu atau ayam juga boleh tapi pada che mat guna daging kambing lagi sedap dimasak kurma....Resipi agak mudah dan kalau anda makan keesokkan hari ni, lagii sedapppp!!..

BAHAN-BAHANNYA :-)
1.2 daging kambing
2 batang serai, dititik
1 keping asam gelugor
1 camca besar gula melaka
2 camca besar kerisik
1 cawan pati santan
2 biji cili merah, belah 2 tak putus setiap 1
2 biji cili hijau, belah 2 tak putus setiap 1
6 biji kentang, kupas dan belah 2 setiap satu, rendam
1 biji tomato, cincang halus
5 camca besar rempah kurma (che mat guna Babas)
3 camca besar minyak sapi
1/2 cawan minyak masak
Garam secukup rasa
Air secukupnya

BAHAN-BAHAN KISAR HALUS :-)
2 biji bawang besar
5 ulas bawang putih
1 1/2 inci halia
1 camca teh lada hitam biji

BAHAN-BAHAN TUMIS :-)
1 biji bawang besar hiris
2 tangkai daun kari
1 camca teh jintan kasar
1 camca teh jintan halus
1 batang kayu manis
1 kuntum bunga lawang
3 biji buah pelaga
6 kuntum bunga cengkih

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Daging kambing digaul dengan 2 camca besar tepung gandum, gaul rata dan perap 15 minit, kemudian cuci bersih dan toskan. Kentang ditoskan, rebus hingga 3 suku empuk, tos dan goreng hingga kuning keemasan, angkat dan tos. Ketepikan.
  2. Panaskan minyak dalam periuk, masukkan minyak sapi dan biar cair dan panas. Masukkan bahan2 tumis, serai titik dan tumis hingga harum, masukkan tomato cincang dan kacau rata. Tambah pes rempah (bahan kisar + rempah kurma, kacau rata) dan masak hingga terbit minyak, guna api kecil dan kacau selalu.
  3. Tambah daging kambing. Gaul rata dan masak hingga dagin kecut. Tuang air secukupnya, kacau dan masak dengan api sederhana hingga daging lembut. Tambah kerisik, asam gelugor dan pati santan. Kacau dan masak hingga kuah pekat.
  4. Masukkan belahan gula melaka, cili hijau, cili merah dan kentang goreng. Kacau rata dan perasakan dengan garam secukupnya. Masak sekejap, rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi atau makanan kegemaran anda..

Post a Comment

11 Comments

  1. cantiknye kurma cmg, saya kalau masak kurma mesti xde pecah minyak.. geram betul.. huhu.. nak bg cantik pyn pasal terpakse tumis darat tuang kot atas (mak ajar) huhuhu

    ReplyDelete
  2. sedapnya....
    saya memang suka lauk kurma ni...

    ReplyDelete
  3. sy suka kurma lagilah kalau kambing.. memang tak benti mengembik.. hehe

    ReplyDelete
  4. Che mat trima ksh banyak2.. Resepi kurma kambing che mat ni sdp sgt.. Smlm 1st time buat.. Btambah-tambah mkn.. Sy sesuaikan dgn kurma kambing dgn nasi minyak...

    ReplyDelete
  5. Che mat trima ksh banyak2.. Resepi kurma kambing che mat ni sdp sgt.. Smlm 1st time buat.. Btambah-tambah mkn.. Sy sesuaikan dgn kurma kambing dgn nasi minyak...

    ReplyDelete
  6. TERIMA KASIH CHE MAT !!!
    dh try smlm mmg TERBEIK !!!
    abis smua duk puji tmsuk en. suami
    alhamdulilah.. saya buat bsama nasi briani mmg masyuk rrr ...
    TERIMA KASIH resepi TERBEIK !!!

    ReplyDelete
  7. yess...baru lps mkn briani kambing...mmg best..

    ReplyDelete
  8. Pakai remoah kurma Muslim. Tinggalkan Babas tu... Org kita punya ada banyak. Yg lepas dah terbabas tak pa... Azam mulai sekarang...

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.