BEN ASHAARI

Sunday, July 14, 2013

RENDANG AYAM GAHARU....UNTUK BERBUKA PUASA..

rsz_rendang_ayam_gaharu
Assalammualaikum, alhamdulillah selesai 5 hari dah kita berpuasa dan sujud syukur juga kerana cm selesa dengan projek 50 tu tanpa halangan dan dipermudahkan. Dalam masa cm menunggu kek kukus selama 4 jam, cm sempat masak rendang ayam gaharu. Resipi memang ada dalam blog DTS. Cm masak dalam 1/2 ekor ayam dan ada baki yang boleh dimakan untuk sahur, kalau tak habis, sambung untuk berbuka esok. Masakan macam ni, lepas sehari lagi sedap, tapi dengan syarat kena panaskan atau simpan dalam peti sejuk. Satu petua yang cm buat, bila panaskan, guna api kecil dan biar rendang panas sekata. Jangan tutup permukaannya rapat sangat, kasi renggang sedikit, ini kerana, suhu panas yang menghasilkan wap akan menyebabkan rendang cepat basi. Satu lagi kalau nak ambik, jangan dikacau2 rendang tadi, ambik dari satu bahagian sahaja. Apa2 pun ini cuma petua yang cm amalkan, tak paksa suruh anda ikut, sekadar berkongsi....Tapi tak salah mencuba, sebab orang dulu2 mereka lebih arif dalam mengekalkan kesegaran masakan mereka....

BAHAN-BAHANNYA :-)
1/2 ekor ayam, dipotong 10 bahagian, cuci bersih dan toskan
2 helai daun kunyit, buang urat dan hiris halus2
3 helai daun limau purut (cm tambah)
300 ml santan pekat
2 camca besar kerisik
1 keping asam gelugor
1 1/2 camca besar rempah kari
1 1/2 camca besar cili kisar (boleh kurangkan)
1 camca besar gula melaka
Garam secukup rasa

BAHAN KISAR HALUS :-)
1 biji bawang besar
5 biji bawang merah
4 ulas bawang putih
1 1/2 inci halia
1 inci lengkuas
3 biji buah keras
1 inci belacan
5 batang serai, hiris halus
1 inci kunyit hidup
20 biji cili padi merah kampung

BAHAN TUMIS :-)
1 batang kayu manis
2 kuntum bunga lawang
4 biji bawang merah, hiris halus
2 ulas bawang putih, hiris halus

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Satukan bahan2 kisar dengan rempah kari dan cili kisar, kacau rata. Panaskan minyak dalam kuali, masukkan bahan2 tumis dan tumis hingga harum, tambah bahan kisar tadi dan tumis hingga terbit minyak.
  2. Masukkan ayam, gaul rata dan masak hingga ayam kecut. Tambah santan, masukkan gula melaka dan garam secukup rasa. Kacau dan masak hingga pekat. Masukkan kerisk dan asam gelugor, kacau dan masak hingga rendang kering.
  3. Tabur dengan hirisan daun kunyit, dan masak sekejap. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi, pulut, nasi impit atau pun roti.

3 comments:

Ayu said...

Sedap ni che mat, kalau ada nasi impit memang ngam makan time berbuka..

adzairdawati makdara said...

perghh resepi ni dah boleh dubuat masa hari raya nnt ni

Aku Penghibur said...

aduhh amat terliur :)

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.