BEN ASHAARI

Tuesday, July 23, 2013

PUYUH GORENG BEREMPAH...

rsz_puyuh_goreng_berempah
Salam semua, ada masa terluang sikit, cm curi2 update blog....Penat juga buat keje rumah ni. Kalau dapur cm tak payah kata lah dah macam stor barang, pening pala...tak sabar nak kasi perabih dan kemas mana yang patut. Entri kali ni nak share salah satu menu berbuka semalam. Bak sebut2 nak makan burung puyuh, jadi semalam cm goreng kan burung puyuh berempah. Burung puyuh lebih enak digoreng berempah. Cm perap semalaman dan esoknya baru digoreng. Kalau anda nak gantikan dengan ayam pun boleh, guna kepak atau peha ayam lebih enak... Dalam resipi untuk 10 ekor burung puyuh dan cm hanya goreng 4 ekor sahaja...Resipi seperti berikut...

BAHAN-BAHANNYA :-)
10 ekor burung puyuh yang siap dibersihkan
1 inci halia*
5 ulas bawang putih*
3 batang serai, hiris halus*
1 1/2 inci kunyit hidup*
1 1/2 camca besar ketumbar biji*
1 camca teh jintan kasar*
1 camca teh jintan halus*
2 camca besar bawang goreng*(*dikisar halus)
Garam secukup rasa
1/4 camca teh gula halus
3 camca besar tepung beras

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Burung puyuh tadi cuci sekali lagi, toskan hingga kering. Masukkan dalam mangkuk besar. Tambah bahan kisar halus, perasakan dengan garam secukup rasa dan juga gula. Gaul rata dan perap dalam peti sejuk 1 - 2 jam.
  2. Ambil 5 ekor burung tadi bersama bahan2 pemerapnya, masukkan dalam bekas dan taburkan tepung beras, gaul rata. Panaskan minyak untuk goreng terendam, goreng puyuh tadi sehingga kuning keemasan, gunakan api sederhana kuat. Angkat dan toskan. Hidang bersama sos kegemaran anda...

1 comment:

Rozuan Ismail said...

Sedapnya.wan suka mkn puyuh.terutana bila mkn ngan nasi lemak.

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.