BEN ASHAARI

Monday, July 15, 2013

MI HOON KASAR GORENG PEDAS....

rsz_mi_kasar_goreng
Salam semua, sebenarnya tak tau nak kata, ni mi hoon ke, atau mi laksa. Sedara cm yang kasi, mi tu nampak macam mi hoon, tapi kasar sedikit. Bila rendam dia jadi seakan2 mi laksa pun ada. Sebab dah petang, apa yang cm buat cuma boleh kasi goreng macam mi hoon saja. Alhamdulillah, masih sedap dan boleh dimakan dengan berselera (ke lapar eks?..hehe). Tiada lah istimewa mana, cuma macam anda goreng mi hoon biasa saja. Untuk bulan puasa ini, sambal untuk menggoreng mi cm telah siapkan awal2 dalam satu mangkuk besar, kalau nak bikin sambal tumis, tinggal tambah sedikit pes asam jawa dan ikan bilis atau udang atau sotong. Udang yang anda nampak tu cm letak kemudian, dan cm guna daging ayam sebagai ramuannya. Resipi dalam kategori mudah disediakan, seperti berikut..

BAHAN-BAHANNYA :-)
150 gram mi hoon jenis kasar (atau mi hoon biasa) rendam hingga lembut dan toskan
1 keping dada ayam, dipotong kiub
4 biji bawang merah, hiris
2 ulas bawang putih, cincang halus
7 - 8 ekor udang bersaiz besar
1 cekak kucai, cuci dan potong pendek
2 genggam taugeh, cuci dan toskan
2 keping tauhu, potong dadu dan goreng sekejap, angkat dan toskan
1 camca besar sos tiram
3 camca besar kicap lemak manis JALEN
2 camca besar sos cili
2 camca besar sambal tumis
2 biji telur, dibuat telur hancur
Sos ikan secukup rasa
Sedikit hirisan daun bawang dan cili merah untuk hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)

  1. Panaskan sedikit minyak dalam kuali, tumis bawang merah dan putih hingga harum, masukkan sambal tumis, sos tiram dan sos cili, kacau rata dan masak sekejap. Masukkan daging ayam, kacau dan masak hingga daging ayam berubah warna, masukkan tauhu dan udang. Kacau rata.
  2. Tambah telur hancur, gaul dan masukkan mi hoon, kacau hingga semua mesra. Tambah sos ikan secukup rasa, masukkan kucai dan taugeh, gaul hingga rata. Masak sekejap dan boleh matikan api. Tabur dengan hirisan daun bawang dan cili merah hiris sebagai hiasan. Hidangkan segera, sedap dimakan panas..

4 comments:

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Salam MG...berbuka puasa ngan mi hoon pon sedap!..

Aku Penghibur said...

wahh sedap jgk buka gn mi hoon :)

adda syuhada said...

sedapnya....

Lydia Miza said...

Menu ringkas tp cukup semua, sayur dan lauk smua cukup dlm ni

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.