BEN ASHAARI

Saturday, May 18, 2013

IKAN BAWAL MASAM MANIS..

rsz_ikan_masam_manis (1)
Ikan bawal masam manis saja tengah hari ini untuk che mat dan ada masakan ringkas yang lain untuk yang Bak. Tiba2 cm nak sangat makan ikan bawal masak manis atau sweet sour. Masakan yang begitu mudah dan ringkas. Boleh disediakna bila2 masa. Selain ikan bawal, ikan siakap juga sedap dimasak gaya begini. Cm guna sos cili dan plum sos untuk masak asam manis, tapi kalau anda takde sos plum boleh ganti dengan sos tomato biasa. Untuk bulan Ramadhan yang akan datang, cm pasti menu macam ini pasti menjadi pilihan samada untuk berbuka atau bersahur. Dalam gambar anda nampak cm guna dua ekor ikan saja, tapi sebenarnya tiga, sekor lagi cm asingkan. Ikan bawal yang cm guna ni saiz dia kecil, kurang lebih selebar tapak tangan. Resipi seperti berikut..

BAHAN-BAHANNYA :-)
3 ekor ikan bawal saiz kecil, disiang, cuci bersih dan toskan*
1 camca teh serbuk kunyit*
1/2 camca teh garam*(*digaul dan perap sekejap)
1 biji bawang besar, potong bulat dan leraikan
1/2 inci halia, mayang halus
2 ulas bawang putih, hiris halus
1 biji tomato, dipotong kiub
1 biji cili merah, belah, buang biji dan didadu
1 biji cili hijau, belah, buang biji dan didadu
1 camca besar cili kisar
3 camca besar sos cili
2 camca besar sos plum
Garam secukup rasa
1/2 cawan air
Hirisan daun bawang, untuk hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Goreng ikan bawal hingga keemasan, angkat dan toskan. Letak dalam pinggan sesuai. Ketepikan. Sementara itu panaskan sedikit minyak dalam kuali, tumis bawang putih dan halia hingga harum, masukkan cili kisar dan tumis hingga cili garing. Tambah sos cili dan sos plum, kacau rata dan tuang air, kacau dan biar mendidih. Guna api kecil.
  2. Masukkan cili merah, cili hijau dan bawang besar. Masak hingga pekat. Rasa dan jika perlu baru tambah sedikit garam. Boleh matikan api. Tuang atas ikan bawal tadi, ratakan dan tabur hirisan daun bawang. Hidangkan segera bersama nasi dan lauk2 lain..


5 comments:

me.liyana said...

anggun sungguh bawal cik mat

siti sabri said...

Sedap....

Ain Ridzuan said...

Saya suke sangat mencuba resipi che mat... sedap..hee

http://sweetmom83.blogspot.com

Raudzah Zahari said...

Favorite ni..tengok gambar pun dah tau sedap..

Dkna Abza said...

Macam nak cuba resepi ni je hehheee..

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.