BEN ASHAARI

Saturday, March 16, 2013

URAP PEGAGA DAGING AYAM.

rsz_urap_pegaga_dengan_ayam
Salam semua, entri berikutnya mungkin ada yang rasa pelik. Pernah buat urap pegaga daging ayam?..Bunyi pelik beno gamaknya. Sebenarnya ini resipi olahan, memandangkan Bak tak boleh makan udang kering atau ikan bilis (sebab gout), maka cm kenalah buat sesuatu yang Bak boleh makan. Satu lagi masalah Bak, dia kerap pening dan nak pitam, sekali check rupanya tekanan darah agak rendah..huhu, kesian sungguh..Nak makan benda yang elok untuk tekanan darah dah tak boleh pulak (daging, kerang dan hati), huhu. Urap ini tidaklah susah membuatnya, sama macam yang selalu cm buat, cuma tak guna belacan dan udang kering, tapi cm ganti dengan kiub ayam dan isi ayam yang direbus dan dicarik. Sebab Bak tak tahan pedas, cm cuma guna 1 biji cili merah saja. Sedap ke?..Yang tu cm tak boleh nak kata, tadi bertanya juga pada Bonda, ok tak urap ni, dia kata sedap jee, takde masalah apa2..Kesimpulannya sedap lah kan...Bagi anda yang ingin mencuba, resipi seperti berikut...

BAHAN-BAHANNYA :-)
250 gram pegaga (kurang lebih)
1 keping dada ayam, cuci bersih dan toskan*
1/2 inci halia, diketuk*
2 ulas bawang putih, diketuk*
1/2 camca teh garam*(*direbus bersama hingga dada ayam masak, angkat dan sejukkan)
1 cawan kelapa parut putih
1 biji bawang besar hiris halus
Garam (jika perlu) dan gula secukup rasa

BAHAN TUMBUK HALUS :-)
4 biji bawang merah
1 ulas bawang putih
1 biji cili merah (kalau suka pedas, boleh tambah cili padi)
1 kiub pati ayam
2 inci isi cekur
1/2 inci kunyit hidup

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Pegaga dicuci bersih, toskan kering2 kemudian hiris tapi jangan halus sangat. Isi ayam dicarik kasar2. Ketepikan.
  2. Gaul kelapa parut dengan bahan tumbuk halus, kacau rata tambah garam secukup rasa (rasa dulu, kalau perlu baru letak garam) dan sedikit gula. Masukkan isi ayam, pegaga dan hirisan bawang besar. Gaul rata hingga mesra.
  3. Panaskan kuali dan goreng tanpa minyak hingga urap panas. Matikan api dan biar sejuk. Boleh hidangkan bersama nasi putih.

3 comments:

Aku Penghibur said...

sedapnye ..nyum nyum... che mat datang blog saya.... ya ALLAH terharunye !!!!!!!

Delima Zamrud said...

Ermmmm yummy yummy urap tu rasa nk ambik je ratah camtu je sedap..

hana said...

apesal la otak ko geliga sangat mat... ko makan obat cap geliga ker hape? kekekekee

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.