BEN ASHAARI

Saturday, March 16, 2013

SAMBAL AYAM BUNGA KANTAN...

rsz_sambal_ayam_bunga_kantan
Assalammualaikum, salam Sabtu. Malam tadi tiba2 cm demam, lepas Isyak makan ubat demam dan terus tidur, lagi pun cm geram kat satu insiden ni, huhu, nak cerita pun rasa menyampah baik jangan cerita, bikin hot hati guaa siaa. Hari ni cm masak sambal ayam. Resipi yang mudah2 saja dan cm tambah hirisan bunga kantan dalam dia. Yang tu optional, kalau tak nak letak, tak perlu letak. Budak2 kan ada yang tak berapa suka rasa benda2 herba dalam masakan, tapi ikut selera juga lah, ada tu bukan budak2 saja tak nak, atok budak pun tak suka. Memasak ini mudah, jadi tak payah nak buat sampai ia menyusahkan anda. Kata anda takde ayam, tapi ada daging, boleh saja gantikan dengan daging. Macam cm ada letak kentang, yang tu pun optional, kalau suka boleh letak, kalau tak suka tak perlu letak. Satu lagi kalau nak ganti asam jawa dengan jus limau kasturi pun boleh, lagi sedap sebab bau dia harum. Resipi seperti berikut tapi sebelum tu jom singgah sini, kot2 lah anda juga berminat (*____^)

BAHAN-BAHANNYA :-)
2 keping peha ayam bersaiz besar
2 biji kentang, kupas dan belah 8 setiap 1
2 senduk nasi penuh cili kisar
2 camca besar sos cili
1 camca teh pes asam jawa
1 kuntum bunga kantan, hiris halus (optional)
1 biji bawang besar, belah 6 dan leraikan
Garam dan gula secukup rasa
1/2 cawan air

BAHAN KISAR HALUS :-)
6 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
1 inci halia
3 biji buah keras
2 keping hirisan lengkuas

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ayam dipotong pada saiz kecil (cm kerat 4 untuk setiap 1 peha), cuci bersih dan lumur dengan sedikit garam dan serbuk kunyit, kemudian goreng hingga masak, tapi jangan sampai garing, kasi embal2 sudah memadai. Goreng juga kentang hingga empuk, guna api sederhana. Angkat dan toskan.
  2. Panaskan minyak dalam kuali, tumis bahan kisar halus hingga harum, masukkan cili kisar dan sos cili, masak hingga cili garing, guna api kecil dan kacau selalu. Tambah pes asam jawa, kacau rata dan tuang air. Kacau dan biar mendidih.
  3. Masukkan ayam dan bunga kantan. Gaul rata, perasakan dengan garam dan gula secukupnya. Tambah bawang besar dan kentang. Kacau dan masak hingga pekat. Rasa dan jika ok, boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi panas..


2 comments:

Fizi Zaidi said...

npk sedap je...

Delima Zamrud said...

Cian CMG moga cepat sembuh lah ek, demam2 pun menu tetap superb :)..

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.