BEN ASHAARI

Wednesday, March 20, 2013

NASI GORENG TELUR MASIN

rsz_nasi_goreng_telur_asin
Assalammualaikum, salam Rabu. Tengah hari ni makan nasi goreng saja lah. Lama juga cm tak goreng nasi. Dan nasi semalam berbaki tapi takde lah banyak sangat, cukup untuk makan 2 orang. Dan ada pulak sebiji telur masin dari bunga telur majlis perkahwinan sedara cm. Orang Johor, mereka kalau buat majlis kerja kawen, bunga telur mereka guna telur masin, kebanyakkannya macam tu lah, selain telur biasa dan telur pindang yang disertakan sekali dalam berkat. Maka cm gunakan telur masin tu untuk digoreng bersama nasi. Campur sedikit hirisan daging batang pinang, kacang buncis dan sambal tumis. Konon nak nampak meletop, cm buat telur dadar nipis dan bungkus nasi tadi....nampak lawa jugak kan, alah yang buat pun cm, jadi kalau ada kasar2 sikit tu style menghias tu kira normal lah....tapi idok leer brutal, masih nampak anggun...yea tak...Ok resipi seperti berikut...tapi nasi goreng saja, bukan nasi beriani...

BAHAN-BAHANNYA :-)
3 cawan nasi sejuk, dikareh
1 cawan hirisan nipis daging batang pinang, cuci dan toskan
6 tangkai kacang buncis, potong kecil
1 biji telur masin, kupas dan cincang halus
3 camca besar sambal tumis
1 biji bawang besar, hiris
2 ulas bawang putih, cincang halus
Kicap cair secukupnya
Hirisan cili merah untuk hiasan
Hirisan daun bawang untuk hiasan
Bawang goreng untuk hiasan
Hirisan timun, untuk hiasan
Belahan telur asin, untuk hiasan
2 biji telur, setiap satu dibuat telur dadar yang nipis (guna non-stick pan 10 inci)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan sedikit minyak dalam kuali, tumis hirisan bawang besar dan bawang putih hingga harum, masukkan sambal tumis dan kacau rata. Tambah daging, masak hingga daging lembut. Masukkan kacang buncis dan telur masin. Kacau rata.
  2. Tambah nasi dan kacau hingga mesra. Guna api sederhana besar. Rasa dan jika perlu tambah kicap cair secukup rasa. Masak sekejap dan boleh matikan api.
  3. Ambil sekeping telur dadar dan letak nasi secukupnya atas telur dadar. Bungkus dan terbalikkan atas pinggan. Potong bentuk "X" menggunakan hujung pisau yang tajam, buka dan hias dengan hirisan cili merah, bawang goreng, hirisan daun bawang, timun dan juga telur masin. Hidangkan segera...


8 comments:

Lisa Sheila said...

wahh..idea baru untuk buat nasi goreng... :) heee.. thanks ye share ... neway, salam kenal ... pengomen baru..heee

aDisH.sHidA said...

eh tersama lak kita nasi grg patayya gtu..tp cheq punya beli la..

bunga/daun apa ye yang atas nasi tu

Delima Zamrud said...

Ermmm petang2 nie pekena nasi goreng mmg melatop sgt2, sat gi D5 sampai ek umah CMG hehheh :)

Rozuan Ismail said...

telurnya dh mcm nasi putih telur bungkus

adda syuhada said...

terliur tengok nasi goreng nih..bak sesudu dua CM...

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

akak pun selalu juga msk nasi grg kalau rasa malas nak msk lauk pauk.. senang.. anak2 pun suka..

||Sis aLeaSaRa|| said...

wah saya ni hantu telur masin...blhlah try resipi ni tqvm tau ^^

nilam said...

salam cm. nak mintak pendapat cm pasal nasi goreng. mengikut pengalaman cm, nasi goreng guna nasi yang baru masak, cepat basi ke?

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.