BEN ASHAARI

Wednesday, March 20, 2013

AGAR-AGAR KARAMEL YANG NYAMAN...

rsz_agar2_karamel

Petang semua, assalammualaikum. Panaskan cuaca sejak2 ni. Dah lah rumah cm ni bekalan air kejap ada kejap takde..geram..Dua hari lepas mereka tukar kedudukan meter air dari luar pintu pagar nun jauh ke depan rumah...Tak faham lah, mungkin nak kasi orang SAJ (Syarikat Air Johor) lebih mudah check meter, tapi cm rasa tak berapa sesuai, kalau lah dilanggar dek lori atau kereta yang terbabas tak ke naya, yang naya tu bukan mereka, tapi cm lah yang naya, sebab air sah2 terputus bekalan. Lepas tu yang buat cm hangin, air paip jadi kecik dan kejap2 putus bekalan, nasib baik ada simpan stok air tangki, kalau tak mau aku cuti masak. Sekian sesi lepas geram...Ok cerita pasal agar2 karamel pulak....

rsz_agar2_karamel1

Cm pernah buat dulu dan ini antara agar2 yang mudah dibuat dan sedap rasanya. Nak2 bila dimakan sejuk, kena cuaca agak panas macam sekarang ni. Kalau anda tak suka karamel, anda boeh ganti dengan golden syrup. Anda boleh bekukan ikut apa jua jenis acuan yang anda suka. Kalau ikut resipi asal, guna susu cair, sebab takde stok cm guna susu segar. Kalau anda buat, guna susu cair ok, sebab rasa dia lagi lemak dan sedap. Dan untuk resipi ini cm guna jelly powder 'konnyaku' tapi boleh saja kalau anda nak guna serbuk agar2. Ok resipi seperti berikut...

BAHAN-BAHANNYA :-)
8 gram serbuk jelly (Konnyaku)
100 gram gula pasir
600 ml air
400 ml susu cair @ sejat (Ideal)
1 camca besar penuh tepung kastard (cm guna Bird Custard)
1 helai daun pandan, disimpul
1 camca teh esen vanilla
3/4 cawan gula pasir*
3 camca besar air*(*untuk karamel)

CARA MEMBUATNYA :-)

  1. Masak 3/4 cawan gula pasir tadi hingga cair dan perang, berhati2 masukkan air. Kacau rata dan masak sekejap hingga pekat. Kemudian tuang dalam bekas untuk membeku agar2, ratakan. 
  2. Satukan serbuk jelly dan 100 gram gula pasir, kacau rata dan tuang air, masukkan daun pandan dan masak dengan api sederhana hingga mendidih, biar gula dan serbuk jelly larut. Kacau sentiasa.
  3. Sementara itu, satukan susu sejat, tepung kastard dan esen vanilla. Kacau rata dengan whisk dan tapis. Masukkan ke dalam periuk berisi jelly tadi. Kacau rata dan masak sekejap (ia akan kelihatan sedikit pekat). Matikan api.
  4. Keluarkan daun pandan dan tuang dalam acuan yang berisi karamel hingga penuh. Biar hingga hilang wap panas dan boleh simpan dalam peti sejuk. Keluarkan dari acuan dan hidangkan sebagai pencuci mulut. Sedap dimakan sejuk..

12 comments:

syapex said...

bestnya kalau dpt merasa ni...
sjuk tekak...
kt sini tgh panas sesangat...
nk masak pun pyh, peluh2 lg...

Nina Mirza said...

Aduhyai Che Mat.....
Sedapnyer kalau dapat time gini
lajuu masuk tekak!

Ppsstt >>> cepat-cepat sampai sini kot-kot boleh dapat seketul dua!
hehehe .. . .

Yatie said...

wow cantiknya....bentuk hati lagi..buat jatuh chentaaaaa taw..nak wat gaklah...alaaaa malaslah pulak...mintak sebekas che mat..terliur ni...

JaSSNaNi said...

oooomak aiiii... fengsan tengok caramel yang sedap ini... :)

mommynana said...

Yummy!!

Delima Zamrud said...

Aduhhh Cik Mat tang panas2 nie dpt semangguk sejuk2 nyaman gak kan heheh mmg terbaek lah :)

Ummiakid @ lily said...

cantiknya...sata nak makan. Sure sedap dengan cuaca yang panas sekarang ni... :)

aima said...

hati yg menyelerakan

shera haifa said...

cantik.. cm syg nak makan je...

rinduan citarasa said...

sejukknya kat tekakkkkkkkkkkk

mellylisa said...

waaa... tgk pn dh terliur..
cnfirm jd menu ujung minggu ni...
thanks CM.. :D

Ummi said...

Ambooiihhh....bukan ke karamel ni yg kena hantar ke rumah akak ke Mat??? Ngencesss tul tgk...lawwoooo kemain..

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.