BEN ASHAARI

Monday, February 18, 2013

SPAGHETTI DENGAN SUP AYAM BERSERAI..

rsz_sup_ayam_dgn_spaghetti
Assalammualaikum, salam Isnin. Hari ni mat masak yang amat2 mudah dan ringkas. Atas permintaan bondan, cm masak sup ayam dan rebus ketupat segera Nona saja. Tapi cm tak makan dengan itu ketupat, ku tukar dengan spaghetti. Seperti anda sedia maklum, sup ayam satu masakan yang versatile, boleh digandingkan dengan pelbagai jenis mi dan pasta, selain dengan ketupat dan roti. Sup ayam kali ini mar masak agak berbeza sedikit tapi pada asasnya sama, guna sup bunjut. Dan spaghetti ku ganti dengan pasta jenis Linguine, yang rupa macam spaghetti tapi sedikit leper. Terpulang pada anda nak makan guna apa jenis pasta sekali pun, makaroni juga bess, sebab dia berlobang, dan kuah2 sup akan termasuk dalam tu masa makan. Jangan lupa sambal kicap, yang ni penting, kalau takde...kurang 'kick' lah sup ayam anda...Nak mencuba?..Ok resipi seperti berikut...

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 ekor ayam kampung, potong kecil, cuci bersih dan toskan
3 biji kentang saiz sederhana, kupas dan belah 4 setiap 1, rendam
2 batang serai, dititik
1 kiub ayam
1 sup bunjut (Adabi)
1 pokok daun sup, kerat kasar
1 camca besar bawang goreng
2 camca besar minyak bawang goreng (minyak panas)
1 batang kayu manis*
1 kuntum bunga lawang*
5 kuntum bunga cengkih*
3 biji buah pelaga*
Air secukupnya

BAHAN KISAR HALUS :-)
1 biji bawang besar
5 biji bawang merah
3 ulas bawang merah
2 inci halia
3 biji buah keras, hiris
3/4 inci kunyit hidup
1 camca besar lada hitam biji

BAHAN-BAHAN LAIN :-)
Spaghetti, direbus lembut, toskan dan gaul dengan sedikit minyak 
Hirisan daun sup
Hirisan daun bawang
Taugeh, dibuang ekor, cuci dan toskan
Sambal kicap secukupnya

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Masukkan ayam ke dalam periuk bersama bahan2 kisar halus, sup bunjut, serai titik, bahan bertanda (*). Gaul rata dan tuang air secukupnya hingga ayam tenggelam. Masak hingga mendidih. Masukkan keratan daun sup, 1 camca besar bawang goreng dan kiub ayam. Kacau rata.
  2. Bila ayam 1/2 empuk, masukkan kentang (toskan), dan masak hingga kentang empuk. Tambah garam secukup rasa. Sementara itu  panaskan minyak bawang goreng (minyak yang anda guna untuk menggoreng bawang) dan curah ke dalam sup, kacau rata. Masak sekejap, rasa dan jika ok boleh matikan api..
  3. UNTUK SPAGHETTI SUP AYAM BERSERAI :- Masukkan spaghetti secukupnya ke dalam mangkuk sesuai. Cedok sup ayam bersama isi dan kuahnya. Tabur taugeh, daun sup, daun bawang, bawang goreng dan hidangkan bersama sambal kicap. Hidangkan panas..


4 comments:

Ryo Azhar said...

ok tak mau banyak komen.
Saya nakkk ini!

Mat Gebu said...

@ RYO - Ok...utk ryo pcm tambah tongkat ali...mo kasi lagi mantap..

Leen said...

yummmeh~~~

deno said...

emmm... lain dari yang lain ni... btw, spagetti adalah salah satu kegemaran deno!^^

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.