NASI PAELLA SEPANYOL

rsz_nasi_paela
Salam semua, asyik tertangguh je entri nasi paella yang cm buah tempoh hari. Benda senang, bila cm buat tu hari, bonda siap tanya, eh, ni nasi goreng ke ni?...Hahaha, tak yea jugakkan, nampak macam nasi goreng yang dihumban dengan segala jenis hidupan laut. Tapi sotong je takde, sebab takut gatal. Cari2 juga kat internet macam mana nak masak nasi paella ni, tapi nampak seakan2 sama je. Dalam buku resipi Chef Wan pun ada juga resipi. Jadi sebab teruja sangat cm, masak jelah ikut apa2 bahan yang ada tapi tidaklah selengkap macam resipi asal. Cm guna beras basmathi dan masak dalam rice cooker. Kalau tengok yang selalu mat saleh masak, mereka keringkan nasi terus dalam periuk atau kuali leper. Ok resipi seperti berikut. Lebih kurang halal lah yeaa....

BAHAN-BAHANNYA :-)
2 cawan beras basmathi, rendam 30 minit dan toskan
10 keping kekapis atau scallop
1 1/2 cawan isi kupang segar, dibersihkan
10 ekor udang, dibersihkan
1 keping dada ayam, dipotong kiub
1 helai bay leaf
1 biji bawang besar, hiris
2 ulas bawang putih, cincang halus
2 biji tomato masak ranum, dikisar halus
3 cawan stok ayam (air rebusan tulang ayam) 
1 camca besar tomato sos
1/2 camca teh herba thyme kering
1 cawan mix vege
1/2 camca besar paprika (atau boleh guna serbuk cili)
Sedikit koma2 atau beberapa titik pewarna kuning makanan
Sedikit lada hitam yang baru dikisar
Garam secukup rasa
Hirisan daun parsley untuk hiasan (mat ganti dengan daun ketumbar)
Minyak zaitun untuk menumis

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan minyak zaitun, tumis bawang besar, bawang putih dan bay leaf hingga harum. Masukkan tomato sos dan buah tomato yang dikisar, masak sekejap. Tambah herba thyme, paprika dan ayam, masak hingga ayam berubah warna. Kacau rata.
  2. Masukkan udang, kekapis dan kupang. Gaul rata, tambah beras dan kacau, goreng beras sekejap dengan semua bahan2 tadi. Matikan api dan masukkan ke dalam rice cooker. Tambah mix vege, gaul dan tuang stok ayam. Perasakan dengan garam secukupnya. Masak seperti biasa.
  3. Bila nasi masak, buah beberapa lubang dan masukkan sedikit pewarna kuning. Tutup periuk dan biar nasi betul2 tanak. Gemburkan dengan chosstik. Cedok nasi, tabur dengan sedikit lada hitam kisar dan hias dengan daun ketumbar atau daun parsley. Hidangkan panas..

Post a Comment

7 Comments

  1. alahai che mat...dah berkurun sy nk try resepi paella ni tp takot nk cube..kalo cara che mat ni nasi xhancur kan...ni nk zasssss cr barang terus buat nihhh

    ReplyDelete
  2. First time tgk nasi ni. Huhuhuu.. Next time boleh try ni. :)

    ReplyDelete
  3. wowwww.. sedap.. nadh wat da tahun lepas . masa elok cun sehari pas spain menang euro., ehehe :D

    ReplyDelete
  4. Mesti sedap. Kakak tak pernah lagi merasa nasi Paella ini. Nama dia pun baru kali ini kakak dengar CM. Dapt jamu mata jadilah..

    ReplyDelete
  5. Kak Sari selalu fail bab masak nasi macam ni, nanti selalu jadi jelantah, urmmm :(

    ReplyDelete
  6. mcm nasik goreng seafood ghupenye :)

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.