BEN ASHAARI

Monday, November 26, 2012

MI HAILAM DARI YANG BUKAN 'HAILAM'...

rsz_mi_hailam1

Assalammualaikum, malam semua, baru dapat bersiaran. Dari pagi tadi kawasan kampung mat tiada talian telefon dan jika tiada talian, maknanya internet pun kong juga. huhu, jadi dengan rasa terbosannya buat lah apa2 yang patut, dan benda2 tak patut pun ku buat juga. Hari ni mat masak mi hailam, dan bukan yang dari Hailam, maksudnya, che mat, bukan dari keturunan cina hailam. Pada mat mi hailam antara mi paling senang nak buat dan sedap dimakan panas. Boleh diletak ayam, daging, sotong atau udang. Nak sedap kuah dia guna air rebusan udang atau tulang. Mat guna sedikit kiub ayam. Bahan utama seperti anda tau, mestilah sos tiram. Resipi mat letak ni untuk makan 2 - 3 orang...

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 keping dada ayam, hiris memanjang*
1/2 camca besar lada hitam kisar*(*disatukan dan perap)
3 ulas bawang putih, cincang halus
1/4 traffic light capsicum (merah, hujau, kuning)
1/2 batang lobak merah, hiris nipis
Sebesar penumbuk, bunga kobis, potong sekuntum2
3 pelepah sawi putih, potong berasingan
1/2 kiub pati ayam
4 camca besar sos tiram
1/2 camca besar sos lada hitam
1/2 camca teh kicap pekat
1/2 camca teh serbuk lada sulah
Beberapa titik minyak bijan
1 camca besar tepung jagung + 1/3 cawan air - kacau rata
Air secukupnya (anggaran 4 cawan)

BAHAN-BAHAN LAIN :-)
350 gram mi kuning, cuci dan siram dengan air panas, toskan
Hirisan daun sup/daun bawang untuk hiasan
Bawang goreng untuk hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan sedikit minyak dalam kuali Tumis bawang putih hingga harum, masukkan isi ayam yang diperap tadi. Kacau rata dan masak hingga daging ayam berubah warna. Tambah sos tiram dan sos lada hitam, kacau dan tuang air. Biar mendidih.
  2. Masukkan bunga kobis, lobak merah, batang sawi dan kiub pati ayam. Biar mendidih perlahan. Masuk traffic light capsicum dan kicap pekat. Kacau rata dan tuang bancuhan tepung jagung, masak dengan api kecil hingga kuah kelihatan pekat.
  3. Akhir sekali masukkan mi, minyak bijan dan juga daun sawi. Kacau rata dan tambah serbuk lada sulah. Masak sekejap dan rasa, jika ok boleh matikan api. Tabur hirisan daun bawang/daun sup dan bawang goreng sebelum dihidangkan. Sedap dimakan panas....

6 comments:

gadisBunga™ said...

cantik pulak ada ayam kat sudu tuh Che Mat..

محمد رازيق said...

cantik lobak tu PCM. hehe

krole said...

hahaha rupanya tu maksud mee hailam bukan hailam..suspen bro mat ni~

saya gemuk saya comel..^^ said...

baru tau senangnya step buat mee hailam..tq cik Mat..nanti bole le try

Paly said...

lobak tuu yang hebat..hahaha

mommynana said...

Mmg terbaek! (Y)

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.