PENGAT CAMPUR - CAMPUR..

rsz_pengat_campur
Malam semua, tiba2 selsema sudah mari, letihh lahh macam ni, huhu. Kali ni mat nak letak juga satu entri pencuci mulut yang begitu sinonim dengan orang2 Johor. Pengat sejenis manisan bersantan yang selalunya dihidangkan sejuk. Menjadi trend sekarang ni ia disajikan di majlis2 perkahwinan. Pengat boleh dipelbagaikan isiannya, samada penggunaan bahan2 dari ubi, buah atau juga tepung. Hari ni mat puan pengat campur, gandingan antara ubi keledek, ubi keladi, ubi kayu, bubur cha-cha dan juga biji sago. Kalau ada labu pun boleh juga dimasukkan sekali. Bonda suka manisan seperti ini, mungkin sebab sudah terbiasa sejak dari arwah datuk kami dulu yang menggemari manisan pengat dan bubur sebagai juadah berbuka puasa atau pencuci mulut. Buatnya agak mudah dan tidak banyak sangat karenah. Untuk tiga jenis ubi ini, mat rebus setiap satu hingga empuk tapi tidak lembik. Sirap gula melaka juga mat masak terlebih dahulu kemudian ditapis untuk mengasingkan kotoran dari gula melaka tadi. Dah bersedia...Jomm lihat resipi....(mat agak2 saya ok, bahan2nya, anda pepandai adjust sendiri.)

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 cawan ubi keledek yang didadu
1 cawan ubi keladi yang didadu
1 cawan ubi kayu yang didadu
1/3 cawan bubur cha-cha, rebus hingga lembut dan toskan
2 camca besar biji sagoo
1 helai daun pandan, disimpul
1200 ml santan cair
400 ml pati santan
Air jika perlu
1/2 cawan gula pasir*
150 gram gula melaka, potong kecil*
1 cawan air*(*disatukan dan masak hingga larut, tapis)
1/2 camca teh garam

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Rebus hingga empuk tapi bukan sampai lembik setiap jenis ubi tadi, toskan. Dalam periuk, masukkan santan cair, sirap gula melaka dan daun pandan. Masak hingga mendidih. Masukkan biji sago dan biar mendidih.
  2. Tambah semua jenis ubi tadi dan juga bubur cha-cha. Jika kurang kuah, tambah sedikit air. Kemudian tuang pati santan dan masukkan garam. Kacau rata dan masak dengan api sederhana hingga mendidih. Rasa dan jika suka manis boleh tambah sedikit lagi gula. Hidangkan sejuk....

Post a Comment

4 Comments

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.