BEN ASHAARI

Saturday, September 29, 2012

KETAM MASAK LEMAK, ATAS PERMINTAAN..

rsz_dsc_0246
Ketam lagi, dan masak menu yang sama lagi..haishh, apa nak buat, masak sajalah apa jua yang diminta. Mat sebenarnya kalau ikutkan nak masak chili crab, tapi takpe lah. Bak kata masak lemak dengan timun lagi macam mat masak tu hari. Bila entri benda yang sama, takde benda dah nak cerita, cuma bebel2 biasa tu boleh lah. Blog masak2, nak cerita benda yang tak bersangkut paut, rasa macam nak kena pulak.  Oh yea saja nak tulis sikit. Ada yang tanya mat dulu, CM, orang Johor biasa eks masak gulai2 macam ni mereka letak timun lah, nenas lah, belimbing buluh lah....Dan jawapan mat, yepp..sebab tu yang kami nampak dan tau. Tapi kemungkinan negeri2 lain juga buat yang sama. Macam orang Negeri Sembilan, mereka suka kalau gulai2 ikan atau udang, campur dengan pucuk ubi, nak seksi lagi pucuk ubi tu kita kasi sanggul dulu macam mat pernah buat sekali dulu di sini. Itu kalau anda rajin, kalau tak, nko lebur kan saja lah macam tu, takde sapa kesah pun, cuma kalau yang anak2 gadis tu, buat kerja elok2, tertib dan sebagainya, saham anda depan bakal mak mertua pun ada sikit tinggi lah disulami pulak dengan akhlak yang mulia gitu.. pengsann >____< dan sebelum tu anda dah LIKE yang INI, kalau belum sudi2kan lah yea, terima kasih... Sebab ini resipi ulang, mat kopipes jee dari entri lepas...

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 kg ketam bunga (yang sepit biru), atau apa2 jenis ketam pilihan anda
2 biji timun, buang kulitnya, kerat 3 dan belah 4 setiap keratan.
2 batang serai, dititik
1 helai daun kunyit, disiat
1 keping asam gelugor
1200 ml santan cair
500 ml pati santan
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN KISAR HALUS :-)
3 biji cili merah
8 biji cili padi (optional)
1 biji bawang besar
5 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
1 inci kunyit hidup
1/2 inci belacan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ketam dibuang kulitnya, potong kaki2 kecil dan ketuk sedikit bahagian penyepit ketam untuk memudahkan isinya dikeluarkan nanti. Jika saiz ketam besar, kerat dua untuk setiap satu. Cuci bersih, tos dan masukkan ke dalam periuk. 
  2. Masukkan bahan2 kisar, serai titik dan asam gelugor ke dalam periuk berisi ketam tadi. Gaul rata dan masak atas api hingga ketam berubah warna. Tuang santan cair dan kacau perlahan. Biar mendidih.
  3. Masukkan timun dan daun kunyit. Kemudian tuang pati santan. Kacau perlahan, tambah garam secukup rasa dan sedikit gula. Masak dengan api sederhana dan kacau selalu, masak hingga timun lembut sedikit. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan..

4 comments:

Citarasa Rinduan said...

wahhhh.
boh timun mmg sgt menyelerakan. xyah nk fikir nk masak sayur. pilih ulaman dh ngam

habaq kt bak y cik mat, selera dia ngam ngan ayu...geng gitu...

Mat Gebu said...

@ CR - ayuu....huhu, cm nak masak chili crab...takpe..takpe..nanti beli ketam lagi...dan ubat gatal juga..hehe

Fuat Gencal said...

Hayırlı akşamlar, çok güzel ve leziz görünüyor. Ellerinize, emeğinize sağlık.

Saygılar..

mizsfatima said...

masak lemak kalau letak timun tentu sedap. kene sangat dengan kuahnyer. yummy

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.