BEN ASHAARI

Saturday, January 21, 2012

YANG MUDAH DARI MAT GEBU..TERIMA KASIH SUE JOSHUA.

rsz_dsc_4717
Salam petang semua. Hari ni mat share masakan biasa yang mat hidang semalam masa Sue Joshua datang, seronok berborak, dari 1 jam melangkah ke 2 jam...kanSue, apa2 pun terima kasih hadiah tu yea. Aku sukaa dan teko tu, lawaaa banget, lah...mati2 aku ingat bulat, bila tengok shape dia bujur sikit dan berkeluk2...nicee gilerr!!. Pada Sue dan Mr Joshua, minta maaf jika terkurang layan dan lebih kurang halal yea. Seperti anda nampak, mat memang masak yang mudah dan sempoi gileerrr. Selain tuna roll yang entri pagi tadi, mat ada bake satu kek, yang tu nanti mat letak. Masakkan mudah ini senang kita masak dan tak mengambil masa yang lama untuk disediakan. Tapi ini bergantung pada bagaimana anda merancangnya. Memasak pun perlu ada perancangan, supaya ia lebih teratur dan sistimetik.....Tapi kalau masak lauk2 sempoi macam mat buat ni, anda lagi pakar dah...


Ok, masakan pertama mat masak, asam pedas ikan pari, kebetulan memang mat ada beli ikan pari, jadi masakan asam pedas, yang ni terlalu banyak kali letak kat DTS, kalau mat tak tulis resipi pun ada pasti tau buat. Yang sebelah tu, lagi senang gilerr, tumis air sawi putih dengan udang, yang ni memang sedap dihirup2, kena pulak cuaca panas. Selain sawi putih, kalau guna bayam hijau atau bok choy pun sedap..dann seterusnya pulak..


Waaaa....amacam, simple2 kan masakan si mat. Yang tu kacang buncis goreng bersama ikan bilis, biasa2 saja cuma mat tabur ikan bilis goreng atas dia sebelum dihidangkan. Kacang buncis rasa dia lebih sedap dari kacang panjang dan perlu digoreng sekejap. Ini akan mengekalkan rasa manis dan kerangupannya. Satu lagi dan yang last, mat masak kari ayam hilang...Hoo, ayam hilang, grrr, sebenarnya mat terlupa letak ayam tu kat mana, cari dalam freezer punya lah jenuh, akhirnya jumpa dalam freezer laen..erkk..hmm takpelah, jadi kari dah pun... Oh yea ada juga sambal belacan buah kuini sebagai penyeri..tu saja..

ASAM PEDAS IKAN PARI....

BAHAN-BAHANNYA :-)
700 gram ikan pari
15 batang bendi jenis kontot
1 biji tomato belah 6
3/4 cawan jus asam jawa
2 senduk nasi penuh cili kisar
1 batang serai, dititik
2 kuntum bung kantan, belah 2 setiap satu
Garam dan gula secukup rasa
Air secukupnya

BAHAN KISAR HALUS :-)
6 biji bawang merah
2 ulas bwang putih
1/2 inci halia
3/4 inci kunyit hidup
1/2 inci belacan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ikan pari dipotong ikut saiz yang anda suka, cuci dan perap dengan jus limau kasturi dan sedikit gram selama 15 minit, cuci kembali dan toskan. Bendi dicuci dan toskan, buang sedikit pangkalnya.
  2. Panaskn minyak dalm periuk, tumis serai titik dan bahan kisar halus hingga harum, masukkan cili kisar dan tumis hingga cili garing dan terbit minyak. Tuang air secukupnya (anggaran 1 1/2 cawan). Kacau dan biar mendidih.
  3. Masukkan ikan pari, masak sekejap dan tambah jus asam jawa. Kacau, masukkan bendi, bunga kantan, perasakan dengan garam dan gula secukupnya. Masak sekejap dan akhir sekali masukkan tomato. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Boleh hidangkan..

TUMIS AIR SAWI PUTIH DENGAN UDANG....

BAHAN-BAHANNYA :-)
2 pokok sawi putih
10 - 15 ekor udang bersaiz sederhana
1 biji bawang besar, hiris
2 ulas bawang puith, hiris
1 biji cili merah, hiris
Garam secukup rasa
Air secukupnya

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Sawi diasingkan dan cuci, kemudian siang berasingan antara daun dan batangnya, toskan. Udang dikerat hujung hujungnya dan cuci bersih, toskn.
  2. Panaskan sedikit mnyak dalam periuk, tumis hirisan bawang besar dan ptuih hingga harum, masukkan udang dan masak hingga udang berubah warna. Tuang air secukupnya. Biar mendidih.
  3. Masukkan batang sawi dan masak hingga lembut, tambah daunnya pula, masukkan cili merah, perasakan dengan garam secukupnya. Masak sekejap, rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan.

KACANG BUNCIS GORENG IKAN BILIS....

BAHAN-BAHANNYA :-)
400 gram kacang buncis, hiris serong, cuci dan toskan
1 genggam ikan bilis, belah dua, cuci dan goreng garing, toskan
1 biji bawang besar, hiris
3 ulas bawang putih, dititik
1 biji cili merah, hiris
1 biji cili hijau, hiris
1 kiub ikan bilis
Secubit garam
Sedikit air

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan sedikit minyak dalam kuali, tumis bawang besar dan bawang putih hingga haru, masukkan cili hijau dan merah, bila layu tambah kiub ikan bilis (hancurkan), kacau rata dan masikkan kacang buncis tadi. Gaul rata dan masukkan sedikit air.
  2. Tambah garam secukup rasa, masukkan 1/2 bahagian ikan bilis, kacau dan rata dan angkat. Tabur baki ikan bilis goreng sebelum dihidangkan...

KARI AYAM MUDAH....

BAHAN-BAHANNYA :-)
800 gram ayam, potong pada saiz sederhana
3 biji kentang, kupas dan potong 4 setiap satu, rendam
1 biji tomato belah 6
1 keping asam gelugor
1/2 senduk nasi cili kisar
2 camca besar penuh serbuk kari daging (mat guna jenama Baba's)
1200 ml santan cair
300 ml pati santan
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN TUMIS :-)
1 batang kayu manis
1 kuntum bunga lawang
5 kuntum bunga cengkih
3 biji buah pelaga
2 pelepah daun kari, lurutkan
3 biji bawang merah hiris halus
2 ulas bawang putih, hiris halus

BAHAN KISAR HALUS :-)
1 biji bawang besar
3 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
1 inci halia
1/2 inci lengkuas
3/4 inci kunyti hidup

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ayam dibuang kulit, cuci dan perap dengam sedikit tepung, jus limau kasturi dan sedikit garam selama 10 minit, cuci kembali hingga bersih, toskan. Kentang dikupas, kemudian belah 4 setiap biji, rendam. Rempah kari dicampur bersama bahan kisar halus dan kacau rata2. Ketepikan
  2. Panaskan minyak dalam periuk, masukkan bahan tumis dan masak hingga harum, tambah cili kisar dan tumis hingga garing. Masukkan rempah kari + bahan kisar tadi dan tumis hingga rempat terbit minyak, guna api kecil dan kacau selalu.
  3. Tambah ayam, gaul rata dan masak hingga ayam kecut. Tuang satan cair, kacau dan biar mendidih hingga kentang 3/4 empuk. Masukkan asam gelugor dan pati santan, kacau perlahan. Perasakan dengan garam secukup rasa dan secubit gula. Akhir sekali masukkan belahan tomati, masak sekejap, rasa dan jika ok boleh matikan api, Hidangkan.

8 comments:

Syafiq Ahadin said...

cafe dekat kolej tutup. saya pula tak balik..... tengok ni...adeh!! perut berkeroncong!!!

ShashaCahaya said...

Amboi Sedapnya cik Mat. Nanti kalau sy pegi umah cik Mat, cik Mat masak camni lagi ek?
Bolehkan? Sedap nih. Saya suka ;)

zaMir said...

waaa..pakej nih..lengkap untuk menu lunch....

susumanis said...

sy balik kluang joho leh singgah x CMG..hehe

♥LOVE2COOK MALAYSIA♥ said...

Complete set!!! Lucky guests...:)

♥LOVE2COOK MALAYSIA♥ said...

Complete set!!! Lucky guests...:)

mama sara nur said...

assalam En. Mat..
menu lengkap ni dan sungguh menyelerakan....

Airin said...

suka tgk mangkuk2 lama ni.... nostalgic.
Teringat mangkuk arwah nenek...

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.