KEK PISANG COKLAT URAI....SERIUS SEDAP!!

rsz_dsc_4599
Malam semua, seperti mat janjikan dalam entri petang tadi, kali ni nak share satu resipi kek pisang yang bukan saja sedap..tapi amat sedap..pada tekak ku ini. Resipi asal dari Kak Ummi Kuantan dan kalau nak tau dari mana Kak Ummi dapat, sila lah pi dan tengok sendiri yea. Tapi mat ambik resipi ini dari blog Puan Azlita...yang mempunyai sentuhan "ada kelas" dalam setiap gambar masakan beliau...eh betul, tau tak mat gebu nya resmi, aku suka yang lawa2 waima gambar sekali pun, bukan nak berpihak pada sapa2, mat secara jujur suka orang berkongsi idea dan ilmu, benda2 ni banyak faedahnya, mat sebagai sorang blogger masak agak lama lah juga, nak bagi kata nasihat untuk diri mat juga..Jangan selalu letak diri kita dalam posisi "NEGETIF", tak kira anda blogger baru ke, lama ke, jika sesorang itu punya kelebihan, dan sudi berkongsi tips dan idea dengan semua blogger, sepatutnya kita ucapkan terima kasih, dan bukan kata2 sindiran, lagi pun sebagai muslim, kita lebih arif duduk pekara hal2 macam tu...kannn...maaf mat tulis untuk mengingatkan diri sendiri....

rsz_dsc_4685
Kenapa mat kata kek pisang ni sedap..hmm, rasa dia sungguh menawan, harum dengan bau kekacang. Tapi mat ada oter sikit lah, tak banyak, cuma mat ubah mengikut gerak rasa yang mat rasa ianya perlu diubah. Erkk...bukan ubah banyak sangat, cuma tang gula kastor tu mat guna gula perang atau soft brown sugar dan jumlah dia pun mat kurangkan. Sebab apa?..Sebab pisang sendiri sudah manis, jadi mat rasa tak salah lah kan kurangkan sukatan gula selagi ia tak mengganggu rasa kek tadi. Bila anda lebih berpengalaman dalam dunia masakan, baking dan sebagainya. Anda akan lebih peka dan memahaminya. Ok kita semak resipi pulak..

BAHAN-BAHANNYA :-)
150 gram mentega atau marjerin (kalau guna marjerin rasa lain sikit)
200 gram tepung kek (mat guna tepung naik sendiri)*
1/4 camca teh soda bicarbonat*(*disatukan dan diayak)
100 gram gula perang (resipi asal 150 gram gula kastor)
3 biji telur
100 ml susu segar
100 gram pisang, dilecek halus
Beberapa titik esen pisang
50 gram coklat urai (chocolate rice)
1/3 cawan pisang yang didadu besar
1/4 cawan cincangan kacang gajus secukupnya

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan oven pada suhu 170C, lenser tin berukuran 8 inci x 3 inci x 3 inci dengan mentega, alas dadar tin dengan kertas minyak, lenser juga kertas tadi. Ketepikan.
  2. Putar mentega dengan gula perang hingga sebati, masukkan telur satu persatu sambil terus memutar hingga kembang dan berkrim. Pada kelajuan perlahan, masukkan tepung berselang seli dengan susu segar hingga habis, putar rata.
  3. Masukkan pisang lecek dan esen pisang gaul dengan spatula. Tambah coklat urai dan pisang yang telah didadu tadi, gaul hingga semua rata. Tuang dalam tin tadi, ratakan dan tabur dengan cincangan kasar kacang gajus.
  4. Bakar selama 40 - 50 minit atau hingga kek masak. Sejukkan atas jaringan sepenuhnya sebelum dipotong. Hidangkan untuk minum petang....

Post a Comment

23 Comments

  1. trime kasih share :D Nk suwo abah buat ! hehe

    ReplyDelete
  2. arghhhhhhhhhhhhhhhhhh! saya nakkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk!! uwarr T_T sedap nye..

    kek tempe ada???

    ReplyDelete
  3. Sedapnya.....mcm nak ambil je!!!!
    Mana nak cari kek pisang mlm-mlm ni
    ......
    Sabar je lah???????

    ReplyDelete
  4. tak pandai nak buat la... pandai makan je ngap!!!


    ada masa singgah la tengok ni
    http://awieomar.blogspot.com/2011/04/10-penjenayah-terkemuka-malaysia.html

    ReplyDelete
  5. citarasa tempatan diolah menjadi ala2 western..sangat menarik..nnt klau ade masa n bahan tu..saya try..

    ReplyDelete
  6. Memandangkan ada perkataan 'serius' tu, mestilah confirm sedap kan Mat. Pulak tu resepi dari Ummi.. mesti cuba nih... tapi tunggulah bila ada pisang dalam stok... hehe.. thanks Mat dan Ummi. Gandingan mantops! Hahaha... jeles abang Rimau nanti! :D

    ReplyDelete
  7. Salam CMG...saya serius hendak try kek ni..kebetulan pisang pun banyak dirumah...tapi tiga empat kali saya baca...saya tak nampak sukatan menteganya...berapa mentega yang diperlukan untuk kek ini.

    ReplyDelete
  8. selalu mencuba buat kek ni tp kurang menjadi dgn gebu la abg mat

    ReplyDelete
  9. menariiikkk! nak try nak try! :)

    ReplyDelete
  10. ini seriusssss kena buat..slurpssss
    amik resepi penoh perasaan nih :)
    tengs!

    ReplyDelete
  11. Terlebih dahulu mat minta maaf sebab tertinggal "mentega" kat dalam resipi atas tu....ok dah edit balik, thanks to Paty's kitchen.... ^__^

    ReplyDelete
  12. mmg sedap cm...saya buat semalam utk dijadikan buah tangan ke rumah saudara ada kenduri...saya pun guna gula perang dan gajus...ternyata ramai memuji kesedapan cake pisang ni...best kan...? sedap sangat.

    ReplyDelete
  13. Thanks CMG..barang semua cukup ..check..check mentega habis..tunggu anak bawa balik mentega dan terus nak pukul kek..memang nampak sedap dan MESTI CUBA.

    ReplyDelete
  14. Maaaaaaaaaaaaaaaatttt...Gong Xi Fa Chaiii...itu pisang sudah hancaaaiii kaaa? Alaaa x tinggal akak, sori baru balik dr kampung,baru bersiaran kejap nih....waaah betul laaaahh tgk gambar ni, seriuusss sedapaaa...!! Apa kata tukar nama kpd Kek Pisang Serius Sedap la eks...hehehhee, tu la kan akak dah kataaa...sedaaaap..x caya tanya Sue yg makan tu ha...hahaha

    ReplyDelete
  15. minta kebenaran nak tepek resipi kat blog

    ReplyDelete
  16. nak cuba sbb ada balala(anak buah ckp) lebih. . .minta minta jd.

    ReplyDelete
  17. teringin nk buat...kalo x guna ovallette tu x pe ke?

    ReplyDelete
  18. teringin nk buat...kalo x guna ovallette tu x pe ke?

    ReplyDelete
  19. < tq mat gebu... Share resepi..betul..serious sedap. Saya dah cuba ari ni..lembut dan gebu>

    ReplyDelete
  20. Assalam CMG, yani tgh membaking kek pisang nih..wangi je bau dia..tq for sharing ye CMG!

    ReplyDelete
  21. Slm,saya memg dh lama mncari resepi kek pisang yg sedap ni,sy memg nk try buat resepi ni,harap2 mnjadilah..tp mat x bg tahu telur guna gred apa...sy pn bru nk brjinak2 dunia blog ni... tq mat kongsikan kek pisang ni..

    ReplyDelete
  22. saya buat kek nie for party sekolah, memang dipuji puji...sudah tentu menjadi my favourite and keeper's recipe...

    ReplyDelete
  23. Adoiii....sedapnyaaa....nak buat tapi bahan xcukup....laparnyaa....

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.