BEN ASHAARI

Saturday, July 23, 2011

JOM PENGSAN SAMA-SAMA....

P1300060
Huhu..jom pengsan yea lepas baca entri ni, hadoi, penat lahh, rasa macam nak tulis entri pun tak larat..semangat tu agak kurang...mat ingat lepas tulis ni, nak tidur lah..malas nak fikir apa2. Jadi ini adalah coretan pembukaan mat yang sangat pendek..ok semua kalau sudi lihat lah yea resipi tah hapa2 tii...kalau tak sudi pun tak pe, mat fahammm..hmmmmm...tak larat dah....

BAHAN-BAHANNYA :-)

500 gram kue teow, cuci dan toskan
5 biji bawang merah, hiris halus
3 ulas bawang putih, cincang halus
1 cawan isi kerang
2 genggam taugeh, cuci dan toskan
2 pokok sawi, dikerat, cuci dan toskan
2 biji telur, dipukul sedikit
1 camca besar cili kisar
1 camca besar sos tiram
1 camca besar kicap pekat
3 camca besar kicap manis
Sos ikan secukupnya
Hirisan cili merah sebagai hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan sedikit minyak dalam kuali, tumis hirisan bawang merah, bawang putih dan cili kisar hingga harum, masukkan sos tiram dan isi ayam, kacau rata. Tolak ketepi kuali, masukkan telur dan biar sedikit mengeras. Kacau hingga hancur dan gaul rata2.
  2. Masukkan kicap pekat, kicap manis dan sedikit sos ikan. Kacau dan masukkan kue teow, gaul rata. Tambah taugeh dan sawi, kacau hingga semua mesra, jika nak warna lagi gelap, tambah sedikit lagi kicap pekat. Masak sekejap dan rasa, jika kurang masin, renjiskan sedikit sos ikan. Angkat dan alih dalam bekas sesuai, tabur hirisan cili sebelum dihidangkan...

8 comments:

y u y u Z u l a i k h a said...

fengsannnnnn :P

Syazwan Che Deraman said...

aduhhh..guwa lapar nie..aduhh..terliuq!

Cheq Sue said...

dushhhhh... (-_-) pengsannn...

Citarasa Rinduan said...

tu dia,.. menggoda namanya nie..
alahai cik mat.. jgn pengsan2..
jom.. layan teko baru

Kalamhati said...

sudi je che mat..huhu

have a gud rest!

MamaFaMi said...

Pengsan!!!

BiNtaNg HaTi said...

nak pengsan gak ni...

HaSue said...

sempat lg ke nak join pengsan nih? >_<