BEN ASHAARI

Wednesday, July 20, 2011

ANDA PERLU LAH FAHAM......

(Gambar Ehsan Google)

Assalammualaikum, nak tulis sesuatu sebelum masuk tidur. Macam mana yea mat nak mulakan. Ramadhan semakin hampir, dan orang mula sibuk riki2 mencari resipi biskut raya, yang terbaru dan terhangat di pasaran. Permintaan resipi2 baru pun agak banyak, mat sendiri pun menerima email dan juga pertanyaan mengenainya. Sebelum tu mat minta maaf, sebab nya mat pun bukan lah pakar atau expert, sekadar mencuba dan melakukan penyesuaian bahan2 saja. Ada juga yang kata, mereka minta resipi dari sekian orang, tapi tidak dilayan... Hmm, kita kena juga ingat, jika kita minta dari peniaga kuih dan biskut, ada kemungkinan mereka agak keberatan untuk memberi, yelah mereka sendiri mengeluarkan duit untuk mempelajari sesuatu resipi, sekurang2nya biar lah mereka buat dan menjual terlebih dahulu...Insya Allah dipenghujung2 Ramadhan berkemungkinan resipi akan mereka beri sama ada di ruang perkongsian resipi di internet atau blog (tapi bukan lah semua....)

Mat ada satu cerita pasal ni, sedikit masa dulu, sibuk pasal sejenis biskut melanda Malaya, iaitu "BISKUT SUJI BRUNEI". Mat mula2 malas nak ambik port, tapi makin lama, makin ramai yang tanya. "CM" u tak dak kaa resipi suji brunei, sampai mat sms "Kak Mon Brunei" yang dok diam di sana, kak mon balas dan dia bagi resipi, bila mat share, mereka kata ni sama macam biskut suji kita jee CM..Waaaa...macam mana ni, ada juga peniaga yang tau, tapi kita ni jadi manusia hagak2 lah kalau nak pun, perlu lah sabar...lagi pun apa2 orang nak bagi biar ikhlas dari hati mereka, jangan sebab rasa terpaksa. Akhir nya resipi tu muncul, diberi oleh salah seorang geng masak2 kami....dan mat pun buat...di sini...berbaloi...sedap!!...

Ok tu saja lah yea, jadi bagi puan2 semua, harap bersabar, bertenang...jangan mudah buruk sangka jika pertanyaan dan permintaan kita tidak diendahkan, mereka mungkin ada sebab tertentu dan pada mereka2 yang pakar tu, apa salah berkongsi resipi bila tiba hujung2 ramadhan, lagi pun ini kira "pahala" juga, tapi biar lah berkongsi dengan ikhlas.. Salam sayang dari DTS-MAT GEBU, minta maaf jika ada terlanjur kata terkasar bahasa....

18 comments:

H.J said...

sharing is caring..hehe

Ummi said...

Hahahaha...pastikan ko menulis ni bukan dalam mimpi ya Mat...ko sume resepi ko bagi, cuma satu resepi jek akak tengok ko kedekutzzz nak bagi...hahahhaha, cara masak air...hehehhe, keji x aaiii??? Waah sebut kakMon, terus rasa rindu kat tangan seninya iteewwww...ok mat, adios...nak zzzzz daaa..

Iffah Afeefah said...

tula pcm

tak sme ley kongsi

lg2 y niage

Famili Ceria said...

depa takot nanti yang depa niaga tak laku...yang orang mintak resepi tu pulak laku...haru la nanti...


Jom terjah sini:
TV3 ONLINE STREAMING

CA said...

Ala...x kemana owang kedekutts camtu..sok sok Allah tarik balik ilmu dia..haa bawu tau...yg pasti CMG tak camtu..sokmo share wesepi sama cam kat ummi..muah2.lap u both of u aaa...>_<

Acik said...

alaaa ... dah dekat nak posa, kan! biskut rayapun dah banyak terpampang kat opis! tinggal nak tunjuk2 je ...

mamazieza said...

betul tu Mat.. kadang2 ada sebab yang munasabah dan sarawak kenapa seseorang tu tak mau beri resipi.. jadi kita yang meminta ni.. faham2 laa kan.. walau tak faham.. kasik faham gak... hehe

BEN ASHAARI said...

waaa .. matt ..ada retis singgah blog mat laaa..alaaa .. nak gak dia singgah blog kiterr... wahaha...layikkk layikkk

Sis-Lin said...

laaaa respi biskut pun ada cite gak..huhuhu
Ada bende kita nak kedekut Mat...kang kalu cite habis le respi turun temurun tu..hehehehe....

*Sian kak ummi tu..masak air pun xreti ke? hahahahahaha

nineynur said...

setujuuuu...:)

rose@ila said...

salam perkenalan MG
suka saya dengan entri sambutan Ramadhan ni..
ada entri special untuk mat.
Ramadhan Kareem!

rose@ila said...

http://fizarose.blogspot.com/2011/07/dipertemukan-dengan-ben-ashaari-dan-mat.html

azila said...

btol tu en.mat..kt kenala bwk2 bersabar kalo mtk ngan org.heheh...tp biskut benzila tu sedappp:)

Isteri Encek Bard said...

wahhh k. ummi mai lah... hihihi tul tu CMG, kalau yg desak-desak ni kita nak bagi kat dia lam hati yg sennag pun jadi berat...

umie mia said...

yang penting en mat kite tak kedekut ilmu.. tapi kalau orang baru nak belajar tu apa salahnye yang mahir tunjukkan dan beri ilmu kan.. lagi bertambah2 rezeki dan ilmu lain Allah berikan.. pepun yg baru belajar tak leh nak cepat melatah kalau yang mahir tak bg ilmu agaknye adalah tu sebab musababnye.. hak individu kan tak leh la kite nak buat apa2..

Rozita said...

sabor je laaa....

miszlullaby said...

gitu pulak..macam2 la orang ni. CIk mat!! saye dah ade internet ni. Pasni leyh la saye try resipi cik mat di dapur malaysia pulak. hehehe XD

CT said...

bg akk org kedekut cukup rugi sbb dia tak boleh nk bagi ilmu yg ada pd org lain...bukan bwk mati pun...hi3

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.