BEN ASHAARI

Monday, June 13, 2011

KARI IKAN "10 TAN"....MAT GEBU PENGSAN!!!...

P1280969
Assalammualaikum, selamat siang. Dah makan? Hari ni mat masak kari ikan, tapi bukan sebarang ikan, ikan 10 Tan!!!...pengsan 2 kali aku mula2 dengar nama dia, siap pi cari kat google tapi macam2 yang keluar..huhu. Cerita dia bermula pada satu masa tu, ada sorang ni YM dengan mat, dia tanya pernah dengar ikan 10 tan, aku kata ikan paus agaknya. Dia kata mak dia buat kari pekat ikan tu, sedap. Sebagai blogger masak2 mat nak juga tau, puas fikir, masih buntu juga, habis tu satu hari orang tu dia sms kata, ikan 10 tan tu "ikan mayong"....laaaaaaaa, ikan mayong rupanya, mati2 aku ingat ikan paus. Ikan mayong ni kalau tak silap mat, kalau besar dah tak panggil ikan mayong tapi nama dia jadi "ikan jahan". Orang yang bagi tau nama ikan 10 tan tu anda kenal, budak KL, tapi asal Penang...cer klik sini.. amacam, betul tak, korang kenal dia...haha, dah malas nak story, jomm semak resipi..

BAHAN-BAHANNYA :-)
2 keping ikan mayong, kerat 2 setiap sekeping (@ ikan 1o tan!!!)
1 biji terung kari
200 ml pati santan
2 camca besar penuh rempah kari ikan (mat guna jenama baba's)
Air secukupnya
Air asam jawa secukupnya
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN KISAR HALUS :-)
1 biji bawang besar
6 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
1/2 inci halia
Secubit belacan
3 biji buah keras
2 biji cili merah
6 biji cili padi merah
1/2 inci kunyit hidup

BAHAN TUMIS :-)
3 biji bawang merah, hiris
2 ulas bawang putih, hiris
1/2 camca besar halba campur
2 pelepah daun kari, asingkan dari tangkainya

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ikan mayong diperap bersama jus limau kasturi dan garam selama 15 minit, cuci kembali dan toskan. Terung dibuang sedikit kulitnya, belah 4 dan rendam dalam air bergaram. Bancuh bahan kisar halus bersama rempah kari ikan, kacau rata. Ketepikan.
  2. Panaskan minyak dalam periuk, masukkan bahan tumis dan tumis hingga harum dan bawang perang, masukkan bahan kisar + rempah kari tadi dan tumis hingga terbit minyak. Masukkan sedikit air, kacau dan biar mendidih.
  3. Tambah ikan dan terung, kemudian masukkan jus asam jawa, yang ni ikut rasa lah, nak masam letak lebih, kalau tak nak kurangkan. Kacau dan tuang pati santan.
  4. Biar mendidih perlahan hingga ikan masak. Perasakan dengan garam secukupnya dan juga sedikit gula, nak letak serbuk perasa pun ok. Kalau nak pekat jangan letak air banyak sangat, agak2 lah yea. Masak sekejap lagi dan rasa, jika ok boleh matikan api. Hidangkan...

22 comments:

JIJI YU said...

ehm pakcik mat masukkan daun kari tu lepas dah siap masak sumernye ek..tak tutup dulu ke..

Jiji-Fify said...

la awatnya nama komplikated sangat sampai 10 tan! ;D

Jemput-jemput: Saat Aku Kau Pilih

Mat Gebu said...

@ jiji - daun kari dah tumis sekali, yg dok melepak dalam gambar tu, daun kari utk hiasan saja...hehe.

Mr Danel said...

abag mat gebu..Ikan mayong masak asam pedas lagi kaw!

serius..
selalu tgk ibu sy masak..
fav. ikan mayong asam pedas..Duk dpur bleh berejam uh! hehe! ratah2

shoook!

LUTFI SYAFIQ said...

salam. suka sgt dgn dapur mat gebu ni. bila agaknya saya boleh menuntut ilmu masakan dgn encik ya?? teringin sangat ni...

Nour Eyza said...

kalau ikan jahan sy tahu la en mat. kalau ikan 10tan tak tahu pulak.. biasanya ikan jahan masak asam pedas n kari kalau dekat rumah saya.. =)

Miss Ran said...

ngat betul2 10 tan..dr smlm duk pk..adehla

bersama kak Es said...

laaaa...awat dia panggil ikan 10 tan. orang penang tak panggil ikan mayong kan matt... depa panggil ikan seludu :)

Sunah Mohammad said...

macam kenal je orang KL asal penang tu... peminat kari ayam kan tuuu? ahahhaha~

Sis-Lin said...

aku ingat Ben 10..hehehehe
wooo kari mu klu esok ada lagi, mau singgah sarapan yek..aku bwk roti canai...kita cecahhhhhhhhh!

Mas said...

kikikiki...alkisahnya...
ikan mayong rupanya...
memang la sedapp buat kari...

Areef Ibn Naim said...

salam cik mat,

sy bru tertanya2 boleh tk ikan mayong masak kari, sbb kat rmh sy ni mak sy masak asam pedas je... yg beza kdg guna cili kering kdg guna cili api... sedap tak? boleh suggest kat mak sy ni...

bujal X said...

tempat saya panggil ikan bagok~telurnya sedap buat sambal~he~~

KITA said...

perrrggghhh...memang stok wajib malam ni cari lauk ikan mcm ni...

maszmadi said...

sedapnya ikan masak kari... huhu, ikan mayong, ikan jahan.. dua2 x tau.. tapi kalau ikan merah masak kari sedap.. kan

nannie said...

salam Mat,
Akak tak pernah makan ikan mayong tapi nanti lepas ni nak cuba la lepas tgk resepi mat ni yg mengodaa gitu . last week masa gi jeti ikan kuala selangor mmg ada ikan mayong ni lain kali gi nak beli

Ryo Azhar Rahza said...

ikan mayong ni memang sedap...kalau salai ikan ni...isi dia macam ayam pulak..sedap cicah air asam + cili padi..fuhhh!

betul tak CMG?

BEN ASHAARI said...

BLOG INI AKAN DI RAMPAS ! WAKAKAKKA

Mat Gebu said...

@ mr danel - yep, dah selalu masak asam pedas..

@ lufthi - terima kasih, saya cuma blogger masak biasa2 yang tak de apa2 keinstimewaan....tapi nak bertukar2 ilmu apa salahnya.

@ nour - kan...kalau dah besar kita panggil ikan jahan..kan, memang sedap masak asam pedas dan kari.

@ miss ran - kannn...

@ kak es - waaa..satu lagi nama baru, terima kasih share maklumat yea..

@ sunah - hehehe, tau tak pe..

@ sis linn - habis dah..

@ mas - betul2, tapi ikan mayong pun ada 2 jenis kan..sedap yang jenis puteh.

@ cikgu areef - kalau kita kat joho memang standard kan masak asam pedas. Boleh saja guna cili kisar, cuma saya oter guna cili padi...rasa dia memang ada beza.

@ bujal - tuu dia satu lagi nama..terima kasih atas info..

@ kita - yeahhh wajib okeh!

@ maszmadi - hahaha, betul2, ikan merah masak apa2 pun sedap, tapi ikan mayong/ikan jahan/ikan duri, selalunya masak asam pedas atau kari, sedap.

@ kak nannie - eh dulu akak ada masak kari ikan sembilang kalau tak silap, saya ada cuba..sedapp!.

@ ryo - wahhh, boleh cuba nanti...thanks...

@ ben - yo lah tu...terima kasih sudi komen..

azuera said...

abg mat... rasa2 nya ikan 10 tan tu kalau kt kedah diorg panggil ikan plotan.. mcm ikan seludu jugak tp berbau skit.. kena pandai masak. org2 tua suka la buat gulai pekat rempah giling.

DEZAMAN COTTAGE said...

perghhhh!!! mabeles.....baru jer aku buat kari kepala ikan semalam.....meh ler try tgk resepi....http://dezamancottage.blogspot.com/2011/06/resepi-kari-kepala-ikan-ala-dezaman.html

Liza @ Adzriel AB said...

10 tan memang banyak pun.. he..he.. nama gempak.