BEN ASHAARI

Thursday, March 31, 2011

LEMAK PUTIH PUCUK UBI..... SKANDAL TERBARU DTS...HA?

P1260907
Salamm...haha, jumpa bersama mat gebu sakit tangan...Nama baru. Kongsi n3 cikai lagi, tapi tak pelah, sedap ni, lauk orang kampung. Abah mat bawah balik pucuk ubi dari kebun, bila dah ada bahan mentah, maka pemerintahan pun berlaku, jadi patik hanya menurut perintah. Sedap dimakan bersama ikan masin/ikan goreng atau telur asin, dan juga jangan lupa sambal belacan..wajibb yeaa. Mat masak cair je santan dia, kalau sapa2 nak pekat tu terpulang...psstt, orang rombau kalau nampak seyy masak ni, huihh apo cair jalang bona kuah eyyy...hadoii pengsann hokeyy!!.. Pstt gossip skit, DTS tak lama lagi nak jalinkan skandal baruuu..haha, jangan memain, ni dalam sesi suai kenal dulu..Ben Ashaari?..dia tak pe, biar jeee...Skandal baru DTS nie pun ada Vlog juga...jangan memain..Tak caya?..cuba klik sini.....Caya takkk?...Amacam..pengsan kann >__<

BAHAN -BAHANNYA :-)
2 cekak pucuk ubi
3 batang serai, dititik
800 ml santan cair
200 ml pati santan
Garam dan gula secukup rasa
1 biji bawang besar, hiris
4 ulas bawang putih, diketuk
1 camca besar udang kering, rendam, tos dan tumbuk kasar

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Pucuk ubi diasingkan dari tangkainya, cuci dan toskan. Rebus hingga lembut, toskan dan perah, kemudian kerat2 sikit. Masukkan ke dalam periuk bersama2 serai, bawang merah, bawang putih, udang kering dan santan cair. Kacau dan masak hingga bahan lembut.
  2. Tuang pati santan dan tambah garam secukup rasa dan secubit gula. Masak sekejap sambil dikacau sekali sekala. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi hangat, sambal belacan, ikan masin/ikan goreng dan telur asin...

20 comments:

Kak Aya said...

sungguh menyelerakan..saya suka kalau ada budu sekali, makan dengan lauk ni dan nasi panas serta ikan panggang.

Sunah Mohammad said...

hahahahahahahaha!!!! akhirnya keluar jugak pengakuan tentang skandal baru!!! :p

y u y u Z u l a i k h a said...

alaaa! sayur lagi! ni yang tak best ni!!

Miss Ran said...

pengsan gakla..sbb tguu berejam tak play gk

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

sedapnyer mat gebu....dah la berbulan2 x jumpa pucuk ubi ni...huhu

FARISZ@AZ.Com said...

Kalau pedas mesti bertambah selera.
Minah Indon hina Rasulullah S.A.W di Facebook ?
Golongan Pemuda Zaman Nabi
Hentikan Gangguan Seksual Terhadap Lelaki!!!

Mat Gebu said...

@ kak aya - kakkkkkkkk..saya pun suka budu...melelehh kan kalau nampak budu..

@ sunah - terima kasih sebab restu skandal kami yeaa...haha, lalat, cepat lah buat N3, backlink kan DTS okey..

@ yuyu - erkk...hehe. pakcik mat hanya menurut perintah saja nakkk...

@ miss ran - hah yg tu kena tanya ady budika..

@ LM - tu lah kan kita ni orang2 melayu, kalau lama tak dpt makan sayur2 kontan, mesti mcm ketagih gitu..

Mat Gebu said...

@ farisz - betul tu, tapi kan ni abah saya yang nakl dia tak tahan pedas..jadi mana boleh kannnn.....

risa said...

cik mat...saye tak pernah masak lagi lah pucuk ubi ada serai..selalu kan ksoong je..sedap eh taruk serai..kena cuba neh

Isteri Yang Comel said...

wah kalau ada sambal gesek negeri sembilan ni makan dengan lemak putih pucuk ubi, mak mertua lalu pun tak perasan...

qucachahir said...

eeeei...shedap nye!!...
semlam baru jew lepas makan pucuk ubi..hehe.. :D

Rozita said...

sedapnya...boleh tapau sikit? kalau ada sekali sambal belacan kering2 takpun sambal tumis lagi ummmppp...

hitammanis said...

en. mat gebu, camne nk hilangkn bau kurang enak rebung buluh yg kita beli dr pasar ek? semalam sy masak lemak rebung buluh...anak2 tak mau makan...diorang kata bau busuk!

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

tak boleh pekat2 sgt santannya... kata kolesterollll?? hehee....

SyaHani said...

betul tu cik mat. orang ghombau kalau masak pokat santan eehh... ;)

zuwaidah said...

ahak ahak...sedap.

kelleykatz said...

ouch.. ini makanan yang sangat saya gilai..
temankan dengan tempe goreng, ikan masin goreng, dan nasi panas. peergghhh.... surga dunia.
Salam kenal cik Mat, http://kelleykatz.blogspot.com/

mamasuri said...

feveret ni..
goreng ikan..bt sambal belacan..
nyum2...

AdyBudika said...

urmmmmmm...best ape....best ape skandal2 neh...grrrr

ummi nor said...

Mmg sedaplah pucuk ubi, baru jugak buat sambal pucuk ubi...rasanya kena buat masak lemak pulaklah.

By the way Mat, apa nama 'font' yg Mat guna buat watermark tu..?sharelah sikit, berkenan benarlah...

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.