BEN ASHAARI

Friday, December 24, 2010

DONAT BAKAR ala MUFFIN..

P1240658
Salam semua, selamat pagi Jumaat. Hmm ada cerita disebalik resipi ni... Kesilapan berlaku dan dalam masa yang sama idea agak buntu, idea hanya muncul setelah proses membakar berjalan. Keciwa?...hahaha, mana ada istilah tu dalam dunia baking, kita buat dia, jadi kenalah pandai2 oter jadi kan sesuatu. Kalau beri nama donut, hmm sah2 tak de rupa langsung kan. Sebenarnya resipi ni mat ambik dari blog mamafami, disini....dia buat lawa jee, tu lah mat terperasan macam ada acuan macam mama, sekali bila dah siap bancuh adunan, aku pi selongkar...waaaaa..takk de lahhh, jadi guna lah acuan ala2 muffin yang kecik comel tu..dah tak rupa donat kan, macam muffin ada lahh...huhu

P1240659
Sebab dah tak cun, mat salut juga lah dengan gula tapi campur dengan sedikit serbuk kayu manis. Lepas tu nak hilang kan rupa togel melampau, ku ambik bunga cengkih dan cucuk atas dia...lawa dahh. Ok, pada mat donat bakar ni rasa dia ok lahh not bad, ni jujur nih, tapi sedap lagi donat biasa tu, cuma dari segi kesihatan, yang ni agak sihat lahh. Pada mat rasa dia ada sikit2 macam apam balik, tu aku yang rasa.Terima kasih mat pada mamafami sekali lagi...

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 cawan tepung gandum*
3/4 camca teh soda bicarbonate*
3/4 camca teh baking powder*(*digaul rata dan ayak)
Secubit garam
1/4 cawan gula halus
1 biji telur gred A
227 gram yogurt perisa asli (yogurt kosong)
1 camca besar mentega cair
2 camca teh jus lemon
1 camca teh esen vanilla

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan oven pada suhu 180C, lenser acuan bentuk donat dengan mentega dan tabur sedikit tepung, ketuk keluar lebihan tepung tadi. Ketepikan.
  2. Dalam satu bekas, masukkan semua bahan diatas kecuali yang bertanda (*). Kacau dengan whisk hingga sebati dan gula hancur. Masukkan tepung dan gaul hingga rata, jangan gaul terlalu lama.
  3. Sudukan ke dalam acuan tadi dan bakar 15 - 20 minit bergantung pada oven masing2 hingga permukaannya kuning keemasan. Keluarkan dan salut dengan gula halus. Hidangkan..

17 comments:

izahdaut said...

donut ala muffin yang rasa mcm apam balik...waaahhhh kagummm..hehehheheee.... ooo yang mamafami tu ada acuan nyer ye.patut la shanteekk... kalau ada acuan sah sah adunan ni lembik ye cikmat?

Syafiq Rosli said...

fuh..xpenah lagi rasa ni

nisa said...

salam.. best ni.. sy tahu makan je tapi nak wt tak tahu bler.. ish2..

fyna said...

uhuk!!~
menchi btol...hehehehe..
pg2 da nmpk mknn sedap2....

akuanakpahang said...

Salam En. Mat, Singgah pagi datang nak makan Donat :) Entri Terbaru "Jom Blajar Bahasa Jepun!"

Norhafiza said...

pagi2 buka ada donat laaaaaa...sedapnyeee..lepas ni kita main bakar la pla..xmo goreng2 dah hehe..

oh ya, No dh try tau makaroni bakar hr tu tp bahan2 ye lari terus daaa sebab stok xde..SEDAAAAP SANGAT! tq abgMat

http://nopija.blogspot.com/2010/12/makaroni-bakar.htm

mia.lia said...

hahaha..blasah je la..hehe
tapi cm sdp je..
tpi donut nih cm sempena name kcing sy je,,donut & muffin,,hehehe

Subhie Arun said...

sedapnya....gambar pun cantik!

http://subhieskitchen.blogspot.com/

nurazzah8 said...

Salam CMG,

alaaa sape yg tak kenal Cik Mat yang suka menderhaka kan...hehehe...kami pun tak kisah asal sedap masuk ke mulut dan kenyang perut Alhamdulillah...

tapi yg paling akak tak tahan ialah kekwa merah tu...nampaknya Cik Mat sudah berjaya mendapat cawan ML kekwa merah ituuuu.....

tahniah...lengkaplah sudah...

Mimy said...

Slm..
CMG hahahahahaha hebat n creativela CMG.. buat donat ala muffin rasenyer macam apam... pelik tapi benar.. betulla kata CMG kite yang oter diakan pe2 pun bahan = rupa jer yang lain... inilah hasil inovasi daripada CMG.. Tahniah yer

BlueberrY CheesE said...

betul2. ira setuju ngn CMG. dalam dunia baking, xleyh nak kecewa2. huhu. kn pandai alter. ingat dulu masa 1st time wat kek, xnaik. ira nangis2. hahaha. pastu skang da leyh trima. be positif alwys. hihi

haniQaseh said...

salam pg jumaat....x pernah makan donut yg dibakar...nanti tie nk cuba pulak lah....

Ibu Mifzal Arsyad said...

aduhai..nampak mmg lazat...

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

alahai CMG...dah la lapar ni..tgk lak donat comey..huhu

Cik Kamoo said...

salam…iklan sebentar

Siaran langsung Piala Suzuki AFF di Dataran Putrajaya

http://secretwordfromheart.blogspot.com/2010/12/aff-suzuki-cup-2010-tayangan-di-dataran.html

pemuisi hati said...

aiyok! sgt comel ye!

MamaFaMi said...

Ihik ihik... ada tahi lalat manis ler...:D:D:D

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.