BEN ASHAARI

Thursday, September 16, 2010

SELAMAT HARI MALAYSIA!.

Assalammualaikum, hari ni 16 September 2010 merupa satu tarikh bersejarah bagi negara kita, selain 31 Ogos. Pada tarikh yang sama pada tahun 1963, satu pakatan telah dicapai dan terbentuknya penubuhan persekutua "MALAYSIA", yang masa itu "Singapura" turut serta, tetapi telah keluar dari Malaysia dan membentuk Republik Singapura pada 9 Ogos 1965...

Pada mat lah, benda2 sejarah ni harus kita ambik tau juga, terutama anak2..Bukan masa sekolah saja perlu kita tau (tu pun ter"paksa"), ianya harus ditanam sebagai satu pengetahuan AM, baru lah pembentukan jati diri sebagai rakyat Malaysia lebih kental dalam diri masing2. Moga negera kita lebih aman dan makmur serta diberi perlindungan oleh Allah swt hendaknyaa..insya Allah..

Untuk lebih mengetahui tentang pembentukan "Malaysia" boleh lah klik di sini... dan juga sini..
Peta Malaysia diatas ikhsan dari sini...

4 comments:

joegrimjow said...

erk
sabah dan serawak lagi besar dari semenanjung kan?
huhu

Mat Gebu said...

Joe...
Yess..dah tukar..hahaha, baru lah tak ter ter ter keliru kann..terima kasih atas teguran memanda...

Siti Ruhayu Ab Rahman said...

salam 1 Malaysia cik mat

PSST............ayu nak ucap terima kasih sbb syer ttg sejarah malaysia

MamaFaMi said...

Hihihi...memang ada tokoh cikgu Sejarah...