KARI UDANG KAPITAN

Kari Udang Kapitan
Assalammualaikum, salam Jumaat yang mulia...Dah makan ke semua. Hari ni kan mat nak share satu resipi typical peranakan nya masakan, Kari Udang Kapitan. Ni lebih kurang masak lemak saja, tapi rempah dia ada sikit perbezaan. Seperti anda sedia maklum orang peranakan ni masakan dia dipengaruhi oleh orang2 melayu, india dan eropah. Satu yang tak boleh di"tiadakan" dalam bahan2 rempah ratus mereka ialah "buah keras" dan "belacan". Kalau resipi asal mereka tak delah letak timun, tapi mat gebu seperti anda sedia tahu, apa2 saja yang boleh diderhakakan, aku pasti buat...tapi derhaka pun kenalah bertempat kalau tak nak kena sumpah jadi batu!!...erkk tak moo lah, batu tak bes kan...kalau jadi teko bess juga, ada harga...hehehe..

Kari Udang Kapitan
Kali ni mat guna udang kaki merah, atau udang pengantin. Udang ni selalunya orang cina suka, depa kalau nak chinese new year kan, siap beli dan masak untuk makan besar. Harga memang ada sikit mahal, tapi sekali2 apalah salahnya. Rasa mat lah, kalau ganti udang dengan ketam pun sedap kooo, ishh mula lah ni, ada kang bergaru2...Ni udang pun manalah mat gebu boleh makan sangat, nanti bertambak seksi, terutama tang bibir ku...hehehe, kalau nak try ganti ayam pun ok kot, cuma anda perlu tambah halia yang dititik ke dalam kari kapitan ni. Resipi asal mat dapat dari Florence Tan, chef nyonya yang femes tu....Kamsia lah nyaa, guaa suka resipi luu, ini hari guaa kasi share sama geng masak2 yang lain...Guaa ada pantun untuk luu...

NYONYA FLORENCE DARI MELAKA,
AWET MUDA SEPANJANG MASA,
RESIPI LUU RAMEY ORANG SUKA,
CUKUP REMPAH DAN CUKUP RASA..

BAHAN-BAHANNYA :-)
500 g udang besar, dibersihkan
300 ml santan segar
1 biji bawang besar, didadu
1 camca besar gula (mat letak 1/2 je)
2 1/2 camca besar jus limau kasturi
1 biji timun (mat tambah sendiri)
1 tangkai daun pudina
Garam secukup rasa

BAHAN KISAR HALUS :-)
4 tangkai cili kering, kerat, rendam dalam air panas dan toskan
8 biji cili merah
3 ulas bawang putih
3 biji buah keras
1 inci kunyit hidup
3/4 inci lengkuas
2 batang serai, hiris halus
1 inci belacan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Udang tadi dilap kering dan goreng selama 30 saat hingga bertukar warna kemerahan, angkat dan toskan. Timun dikupas kulitnya, kerat 3 dan belah 6 untuk setiap keratan. Ketepikan.
  2. Dalam periuk, panaskan minyak, tumis bawang besar hingga layu, masukkan bahan2 kisar halus dan tumis hingga terbit minyak, gunakan api sederhana. Masukkan udang, gaul rata dan tuang sedikit air (anggaran 2 cawan). Kacau dan biar mendidih.
  3. Masukkan santan, gula dan garam secukup rasa. Bila mendidih, tambah timun dan masak hingga timun lembut sedikit. Akhir sekali masukkan jus limau kasaturi. Kacau dan rasa, jika ok boleh matikan api. Hidangkan dengan menabur daun pudina tadi.

Post a Comment

12 Comments

  1. Salam Jumaat Cik Mat..wow!sedapnya lauk petang ni..balik jb nanti singgah rumah Cik Mat mintak semangkuk yea,udang kasi lebih hehehhe..

    ReplyDelete
  2. salam siti...
    Wokeyy...tak de masalah...hehe

    ReplyDelete
  3. Salam En Mat..nampak jer udang..dah terlior makcik ni tau.. adoi...balik ni nak singgah Pasar Mega Precint 2.
    opsss... cantik sungguh set pinggan u nih...(beli kat ne)huhuhu

    ReplyDelete
  4. salam mat,
    kat pasaran ada jual kari kapitan segera,
    selalu kebas yang tu jer..
    manalah hilangnyer selera makan ku ,
    huhuhu

    ReplyDelete
  5. adei... udang la pulak, baru ada hajat nak pi buat blood test.. takut pulak naik kolestrol.. tunggu sebulan lagi la amik blood test, kita masak udang dulu kan.. sedap ni mat..

    ReplyDelete
  6. salam mat.. ko cam tau2 jerk smlm n kelmarin aku duk skodeng udang kapitan ko nih! sebenonyer nk carik ayam kapitan! tp yg jumpa udang! ye ye ooo jerk aku kuorkan udang! sampai sudah tk jadik2! agaknyer klu udang tuh leh memberontak, dh lama dier cucuk aku ngan muncung pjg dier tuh! uishhh pjg beno ceramah aku arini! muahahahaaa....

    ReplyDelete
  7. Salam Che Mat,
    Uwaa sedapnya udang kapitan ni....kalau mkn udang ni bibirmu jadi seksi tak...wakakakaka..(guwau....jek..)

    ReplyDelete
  8. salam che mat..
    dh try gak resepi yg ni, walaupn barang xcukup..still sedap..terima kasih..mmg xde idea nk msk ape smlm..keh3..

    ReplyDelete
  9. En Mat, saya hilang idea nak masak apa dengan udang yg ada di rumah.. hari ni saya jalan2 singgah blog en mat....alahai, mencuba resepi kari ni... bertambah incik somi saya makan...la la..maklum lah, isterinya ini kalau tak tau idea, alamat kena goreng je lah udang tu... terima kasih dengan resepi yang sangat lah sedapnya!!

    ReplyDelete
  10. huhuhu..bahan2 tak cukup le AbgMat..harus No buat kari Udang biasa la kot ptg ni..No beli jenis udang pun 'udang pasir' je hehe..

    sedapnya klo No bedal sekor tuh...yum yum...

    ReplyDelete
  11. Hai CM. Saya merupakan salah seorang peminat setia blog ini. Dah jadi stalker lama dah, baru hari ni terasa nak mengomen. Resipi udang kapitan adalah resipi pertama yang saya cuba dalam saya sedang belajar resipi-resipi nyonya. I totally appreciate what you did dan saya ucapkan terima kasih yang tak terhingga. Teruskan post resipi-resipi gempak dan menggiurkan dengan style CM yang tersendiri. You're the best!

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.