BEN ASHAARI

Saturday, June 20, 2009

TEMPOYAK PUCUK UBI

Tempoyak Pucuk Ubi

Bila tiba musim durian, tempoyak wajib dibuat, sebagai stok di kala perlu. Pada pendapat mat lah kan, durian yang bermutu akan menghasilkan tempoyak yang sedap (memang ada orang campur sedikit garam, gula dan serbuk kunyit dalam tempoyak mereka). Mat lebih suka tempoyak yang tanpa diubahsuai..Tapi itu terpulang lah kan. Resipi asal dari Norzailina Nordin dari buku "Variasi Masakan Selatan"...Tapi mat buat 1/2 dari resipi asal. Dannn..yang paling istimewa piring mungkum yang mat gunakan tu adalah pemberian dari Kak CT Delima...terima kasih kak ct, saya memang suka sangat piring lama kekwa merah tu dan tak lupa pada shai, terima kasih atas pemberian kain yang cantik itu sebagai prop studio masakan saya tu yeaa!....i likeeee!!!!....

BAHAN-BAHANNYA :-)
500 g udang sederhana besar, cuci bersih dan buang muncungnya, tak payah buang kulit
3 papan petai, diambik isinya
15 - 20 biji cili padi (boleh kurang kalau tak tahan pedas)*
1.5 cm kunyit hidup*
4 ulas bawang merah*
4 batang serai, hiris*(*dikisar halus)
3 camca besar tempoyak
2 keping asam gelugor
4 helai daun kunyit#
7 - 8 tangki pucuk ubi#
2 - 3 tangkai pucuk labu#
5 tangaki pucuk kaduk#(#dimayang halus2)
500 ml santan pekat
Garam dan sedikit gula

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Dalam kuali, masukkan santan dan bahan kisar.Masak hingga mendidih dan kacau hingga pekat. Masukkan tempoyak dan asam gelugor. Kacau lagi.
  2. Tambah udang, petai dan bahan yang dimayang halus. Gaul rata dan masak hingga mendidih. Kecilkan api dan masak perlahan sambil dikacau sekali sekala hingga pekat.
  3. Perasakan dengan garam dan sedikit gula (jika perlu). Gaul rata dan masak 1 - 2 minit lagi. Rasa dan boleh matikan api. Alih dalam bekas sesuai dan hidangkan bersama nasi hangat..

10 comments:

daydeck86 said...

sedap nyer abang mat
nak sket leh tak

princessharyati said...

amboi abg mat (kehehkekehhhh) terbelik mata kacik tgk pucuk ubi mu

geraugebang said...

Gerau tak boleh singgah kat blog Mat ni, sebab rasa nak pengsan tengok makanannnya.

harhtan said...

hmm..nampak masakan mat ni, teringat beberapa bulan lepas net 'dipedajal' ngan makcik inlaw dan SIL. Citernya gini.. panjang skit ek..hehe
McikIL masak ini, katanya masak lemak pucuk2 kayu, so ingat mcm masak lemak biasa jer, tp ada rasa masam2. petai wpun tak makan, tolak tepi je la..sesambil makan, makcik tanya, ko boleh makan ker? Kakak ko(SIL) kata ko tak makan?. net ngan inesenya jwb makan..
hobi net, bila masakan 1st time rasa sedap, suka tanya cara masak, apa bhn. citer punya citer, last sekali net tanya, ada rasa msm2 skit ni, letak asam keping ker? McikIL ngan sengeh2 gelak2 ckp..letak tempoyak la. Adoi.. ptt ler dari td diorang asyik gelak2 senyum2 jer bila tengok net makan iyer2. rupanya SIL bgtau McikIL yg net tak makan tempoyak. so diorang dah pakat2 tak mo bgtau yg masak lemak ni taruk tempoyak. dah makan kenyang pun.. alhamdulillah je la. hahaha
*net tak makan tempoyak sbb tak suka baunya tu. tp dlm masakan ni, bau tu hilang ek...magic..magic.. tertipu den.. :D

hazrah said...

salam..cik mat,ada x resepi kuih koleh kacang yg dibuat mcm kuih lapis..maksud sy rupa kuihnya mcm kuih lapis tp guna tepung kacang hijau..

malkomal said...

kenapakah udang cekmat sume besor2 belaka.. kat jb jarang2 leh jmpa udang besor segala ni..

rinnchan said...

Kakrinn bukan nampak tempoyak or daun ubi..tapi tuuu haaa...nampak udang tergolek yg tersorok bawah daun tuuu keh keh keh...
Entry sebelum ni pun ada udang besor ye mat. Isshhhh..... Mat kalau beli udaaaaaang, tak kalah...mesti nak yang debap-debap ekkk....

n.u.r.u.l said...

aduuuu...lapar le plak. mekasih sbb sudi kongsi resepi..

Wanida said...

Ini yg maleh nak buka blog mat nih....asal bukak jer ada sedap2.,...buat teringin jer tau...sini mana nak dpt tempoyak...duriannya ada tapi tak reti nak jadikan tempoyak...mat ajarla buat tempoyak...

aizan said...

sodap lak tempoyak pucuk ubi tue.. lamo dah zan tak makan tue..