BEN ASHAARI

Wednesday, December 17, 2008

TOM YAM LEMAK

Tom Yam Lemak

Mat perasandah lama dulu, ada satu rancangan masak2 di TV Suria (siaran TV Singapura), depa masak tom yam tapi campur susu cair....Nampak macam aneh kan, hari ni mat cuba buat tapi guna santan...Rasa dia memang berbeza...berkrim sungguh (kalau letak susu tu pun sedap juga!!)...Memandangkan stok udang galah dan ketam ada lagi dalam simpanan, apa salahnyakan, alergi ke, gatal ke, miang ke, buat2 lupa sekejap laaa....Lepas makan baru fikir laaaa!!!

BAHAN-BAHANNYA :-)
400 g udang sederhana besar, buang kotoran dikepalanya cuci dan toskan
6 - 8 ekor ketam, kupas, potong kakinya dan bersihkan
1/2 batang lobak merah, kupas, belah 4 dan potong serong setiap belahan
100 g bunga kubis, potong sekuntum2
2 biji tomato, belah 4 setiap biji
5 batang putik jagung, belah dua setiap 1 dan kerat 2
8 kuntum cendawan butang, belah dua setiap satu
2 kiub stok ayam 'MAGGI"
2 camca besar penuh pes tomyam
1200 ml air (atau secukupnya)
5 biji limau kasturi, perah jusnya
3/4 cawan santan
3 helai daun limau purut
2 batang serai, dititik
1 inci lengkuas, dititik
1 biji bawang besar, belah 4
1 pokok daun ketumbar
2 - 3 camca besar sos ikan
10 - 15 biji cili padi, dititik
1/2 camca teh serbuk lada hitam
Secubit gula
Hirisan daun bawang untuk hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Didihkan air, masukkan kiub ayam, pes tomyam, serai, lengkuas dan bawang besar. Biar mendidih, kemudian kecilkan sedikit api. Masukkan lobak merah, cendawan dan sos ikan.
  2. Kemudian masukkan, putik jagung dan bunga kubis, kacau rata dan letak daun limau purut dan daun ketumbar. Masukkan serbuk lada hitam dan cili padi. Bila mendidih, masukkan udang dan ketam.
  3. Tambah secubit gula dan jus limau kasturi. Rasa dan jika perlu tambah garam. Tuang santan dan masukkan tomato, masak dengan api kecil sehingga mendidih, kacau selalu.
  4. Hidangkan segera dan hias dengan hirisan daun bawang. Jika menggunakan susu cair, didihkan sekejap saja....

13 comments:

mieoney said...

penah gak jumpa resepi mcm nie..tp tak penah cuba..tp kebanyakan drnye mmg tuk tom yam seafoodlah..agak2 klu tom yam ayam sedap tak..

Yatie said...

abg mat nih menaik kan nafsu...........makan lah... diet.. takpe boleh gantu ngan susu rendak lemak.yatie from sawanila.com

Mat Gebu said...

mieoney...
Mat rasa tom yam guna ayam oun sedap juga....Mat pun 1st time try letak santan/susu cair tuuu...

Yatie..
Hehehe..amponn, tapi kalau guna susu rendah lemak pun ok, kalau guna susu cair rasa dia lagi sedap, u jgn letak banyak, letak sikit je kat mangkuk masa nak makan..tak payah letak semua sekali dalam periuk.

Azie said...

sure sedappp nih...kita pon mcm pnh perasan rncgn tu kt SURIA...wargggghh seksi sgh tomyam tu..tgk tu ada udang..ketam lagi..mewahh ngan seafood ya..nyum..nyum

CT Delima said...

terus terliur lepas bukak blog mat ni..nyaris2 jatuh kat laptop ni tau..kecur jer tgk tom yam ni..yg bersangkaut paut ngan tom yam sume bedal..hehehe

SiS-lin said...

cik mat ada 1 lg respi tu,soto tp letak santan..mak lin la klu bt suke ltk santan..tp sedap jgk..lemak rasenye...

sweetlilly said...

ayooo.. ah mat aaa.. mayak bikin pining kapla tgk ini tom yam.. hati gundah gulana mau makan.. mati hooo ini macam... ketam sulah manyak mahal... hahaha

Mat Gebu said...

aziemas...
Ha ah mmgbetul kan pernah tgk kat TV Suria..tapi rancangan tu dah lama dulu...

CT Delima...
Ooo tak de pantang lah ni gamaknya, cuma tak suka taugeh saja ek...

Sis Linn...
Linn, pernah nampak kat MyResipi dulu, Diana dari S'pore, dia buat soto letak santan..

SL...
Uikk mahal kaa, nasib baik guaa tak boleh makan ketam sangat, kalau tak habehh duit tabung guaa kena tarik keluar buat beli ketam. SL tu ketam abah aku tangkap kat "senibong"...

fiza said...

Sedapnyerrr..c.mat..da xresepi tomyam letak air kelapa??
Tingin sgt nak buat letak air kelapa cz orang cakap sedap...mintak resepi ngan membe ofis dia xingat lak ltk kat ner resepi dia..tomyam ltk santan ni membe pnh ajor tpi xpnh bt lak..kat klantan mmg da restoran jual tomyam berkuah santan

Shafidah Shamen said...

mat, kalau tak silap kan..kat msia org panggil tomyam potet kan :D kalau tak silap laaa..its a tomyam, tapi letak santan. Kalau kat sini, something mcm ni juga, tapi dia cuma letak ayam ngan cendawan jerr...rencah2 lain semua sama, tapi org kitorang panggil tom gha kai. mmg sedap kannn!!!!!!! baru semalam aku pi pekena kat kedai thai :D mmg hirupp sampai habis kuah tuhh!

Ummi said...

Haiiyyoooo Mat..mengancamnya tengok ketam dgn udang tu beraksi..posing maut betul!!! amboii anak bonda ni sejak dua menjak ni tekak Singapura la pulak..pasni ko buat kari ikan todak lak ya Mat..hehee..

**psstt..apapun mangkuk mu iteww cantik berkeluk-keluk gitu..tergoda jugak tgk ..hehe

Beachlover said...

Mat mat..gambar ini memang cantik,apa hal tom yam ini memang sedap but I never use coconut to cook tom yam b4..Must try your recipe one day.Thanks for sharing:))

dmj said...

salam mat,

kat restoran pandan indah ni ada masak tomyam stail bersantan ni.. mmg sedap sgt.. sy mmg prefer tomyam bersantan drpd yg biasa punya..

disbbkan mat dah buat tomyam ni, sure sy belajar buat sendiri dah.. takyah gi restoran lagi.. hehe..