BEN ASHAARI

Thursday, December 25, 2008

MIX VEGE WITH BEEF

Mix Vege With Beef

Salam untuk semua, payah betul nak update n3 sejak2 ni, tetamu datang silih berganti, jadi waktu agak terbatas nak mentenet. Walaupun memasak, tapi tak dann laa nak tangkap gambar, segan u, i nak ber"aksi", sebab ada tetamukan, buat nya kita tengah tonggeng2 semua, depa nampak...Habis kanggg rahsia i..ahaks...Apa2 pun hari ni sempat masukkan satu resipi yang biasa2 saja. Guna sayur yang ada dalam simpanan dan daging.....Jom tengok resipi.

BAHAN-BAHANNYA :-)
300 g daging batang pinang
1/2 biji capsicum merah, didadu
1/2 biji capsicum hijau, didadu
5 putik jagung potong serong
10 kuntum cendawan butang, potong 2
150 g brokoli, potong sekuntum2
10 biji telur puyuh, rebus keras, kupas dan goreng
1 tiub tauhu jepun, potong dan goreng
1 biji bawang besar, hiris
3 ulas bawang putih, cincang halus
1/2 inci halia*
2 ulas bawang putih*(*tumbuk lumat)
2 camca besar sos tiram
1 camca besar sos lada hitam
2 camca besar kicap cair
1/2 cawan air
Garam jika perlu
Hirisan daun bawang untuk hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Daging dihirs nipis, cuci, toskan dan gaul dengan bahan tumbuk lumat, perap 20 minit. Ketepikan.
  2. Panaskan minyak dalam kuali, tumis bawang putih dan bawang besar hingga harum, masukkan sos tiram dan sos lada hitam. Gaul rata dan masuk daging tadi, kacau dan tuang air. Masak hingga daging lembut.
  3. Masukkan brokoli, capsicum merah/hijau dan putik jagung. Kacau rata, tambah kicap cair dan masukkan bahan2 selebihnya kecuali daun bawang dan garam.
  4. Masak hingga kuah pekat dan sayur masak, rasa dan jika perlu tambah garam. Tabur hirisan daun bawang dan hidangkan panas bersama nasi hangat dan sambal belacan..

4 comments:

Hamirdin b Ithnin said...

1.tengok gambau dah terliur!gambau kau cantik, pakai kamera apa? atau bukan sebab kamera, tapi sebab tuan kamera?

2. nanti suruh bini aku masak resepi ni!

Ezza Aziz said...

Mat,boleh tak akak tgk besar mana peti ais ko tu....hahaha....sekali beli mesti banyak kan...

Kaiser said...

Salam, best gak tengok resepi ni.....leh suwoh isteri saya buatkan....hehehe
blog saya
serijenerus.blogspot.com

Mr Jagatraya said...

Mcm sodap jo resepi vege ni..Nnt bley try kt rmah..