BEN ASHAARI

Friday, March 14, 2008

KUIH GULUNG

Kuih Gulung @ Kuih Ketayap (sama ek?).....kuih yang biasa2 bagi rakyat Malaysia, Singapura, Brunei dan Indonesia. Petang tadi mat buat kerana nak menghabiskan saki baki inti kelapa masa buat bun hari tu.....

Sedap dimakan semasa minum petang...nak beli boleh, tapi kalau buat lagi seronok dan puas....

Bahan-Bahannya :-)
300 g tepung gandum
4 camca besar tepung ubi
1 camca teh paste pandan
650 ml air
50 ml minyak masak
1/2 camca teh garam
Inti kelapa secukupnya

Cara membuatnya :-)
  1. Satukan tepung gandum, tepung ubi dan garam, gaul rata. Tuang air sedikit demi sedikit dan gaul hingga sebati, kacau dgn whisk hingga rata.
  2. Masukkan pandan paste dan minyak masak, kacau hingga sebati dan tapis. Biar 10 minit. Panaskan non-stick pan. Sapu sedikit minyak dan tuang 1/3 cawan adunan dan ratakan.
  3. Masak hingga permukaan kuih dadar berubah pucat, guna api perlahan. Alih ke dalam pinggan, sudu kan satu camca teh inti kelapa dan gulung kemas. Buat hingga siap.

6 comments:

echah_syed said...

ni fav anak jantan aku mat..kalo sepuluh gulung pun bole abis.. :p

TIRAI HIDUP said...

aku panggey ketayap daaa....

Nina Suria said...

mattt cantek licin konye kuih lenggang, ko guna serum haper eik, takkan botox mokcik NITA kut :p

Mat Gebu said...

kak combi...
Laa ye ke, tak pa2 nanti ceQ buat kan jenihh yg besaqq ahakss..

kak lawa...
ooo tu lah mcm mana ek leh nama ketayap..kat mana ketayap dia tu kan.

kak mon...
Kita sapu SK-II....pasti licin kulit dia....

DayBab said...

Mat... intinye kalau ditambah ngan nangka, lebih sedap tau. Try lerrrr...

akubersamaCahya said...

^^ abc pinjam resipi n gambar ni utk segmen Mr.Ben ye..

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.